Dubai ja Lähi-idän risteily 2011
Aiempien risteilymatkoista tekemieni sivujen tapaan tällä
sivulla on matkakuvia ja vähän tekstiä matkakohteista, tällä
kertaa matkasta Dubaista Arabian niemimaan ympäri, Punaisen
meren ja Suezin kanavan kautta takaisin Eurooppaan keväällä
2011.
Aiemmat risteilymatkat:
Läntinen /
Eteläinen
Karibia 2003,
Eteläinen
/ Itäinen Karibia 2007,
Itäinen Välimeri 2008,
Atlantti ja
Läntinen Välimeri 2009,
Brasilia ja
Atlantti 2010
Dubai - Arabiemiraatit
Arabiemiraatit on noin neljän miljoonan asukkaan, seitsemän
emiraatin liittovaltio
Persianlahden rannikolla. Dubai on Arabiemiraattien suurin
kaupunki, jonka noin kahdesta miljoonasta asukasta vain noin
viidennes on alkuperäisväestöä ja loput siirtotyöläisiä lähinnä
Etelä-Aasiasta. Dubai emiraatin talous ei ole öljyn varassa
(~10 %), vaan vapaakauppa ja erityisesti turismi ovat paljon
merkittävimpiä elinkeinoja alueella.
Dubaissa ei ole historiallisia tai kulttuurinähtävyyksiä, mutta
kaupunki on lähes tyhjästä muutamassa vuosikymmenessä kasvanut
erittäin nopeasti maailman merkittävimpien matkailu kaupunkien
joukkoon. Kaupunkia pidetään näyteikkunana huippu moderniin
arkkitehtuuriin ja luksukseen. Turistien houkuttelu on ollut
varmasti merkittävä tekijä kaupungin uskomattomien
rakennushankkeiden takana. Monet kaupungin rakennushankkeista
ovat olleet maailman suurimpia ja erikoisimpia, esim.
keinotekoiset saaret Palmusaaret ja "World" ja maailman korkein
rakennus Burj Khalifa joka hallitsee kaupungin taivaanrantaa.
Kaupungin 70 ostoskeskusta tekee siitä Lähi-idän
ostospääkaupunki. Suurten rakennushankkeiden aika ei ainakaan
suunnitelmissa ole vielä ohi, kaupunkiin on suunniteltu /
rakenteilla mm. maailman suurin lentokenttä, että miljoonat
turistit saadaan kaupunkiin, vaikka rahojen "loppuminen" onkin
hidastanut merkittävästi jo nykyistenkin hankkeiden loppuun
viemistä.
Burj Khalifa
Dubain uusimpia maamerkkejä on vuoden 2010 alussa avattu
maailman korkein pilvenpiirtäjä Burj Khalifa. Monien ennätysten
rakennuksen korkeus on 828 m, kerroksia siinä on 160. Osittain avoin
näköalatasanne on 452 m korkeudessa kerroksessa 124, jonne
pääsee maailman nopeimmalla hissillä yhdellä nousulla.
Se mitä näköalatasanteelta näkee, riippuu säästä ja
vuorokaudenajasta, mielenkiintoisimmat näkymät olivat ainakin nyt lähellä
tornin juurta tekojärvelle ja Sheikh Zayed Roadin
pilvenpiirtäjille.
Pilvenpiirtäjän vieressä on maailman suurin kauppakeskus Dubai
Mall ja pilvenpiirtäjän edessä on Burj Khalifan tekojärvi, jossa
on maailman suurin tanssiva suihkulähde, jonka vesisuihkut
yltävät jopa 150m korkeuteen. Suihkulähteen vesi, valot ja
musiikki yhdessä muodostavat vaikuttavia esityksiä Dubain keskustan
illassa.
|
Burj Khalifa |
 |
|
Dubain pilvenpiirtäjiä |
 |
|
Burj Khalifa järvi |
 |
|
Address Hotel |
 |
 |
Burj Khalifa |
 |
|
Suihkulähde |
 |
Burj Al Arab
Ainakin ennen Burj Khalifaa Dubain tunnetuin rakennus,
maamerkki ja kaupungin tunnus monessa yhteydessä on Burj Al Arab
hotelli. Omalla saarella sijaitsevan hotellin ulkomuoto muistuttaa
tuulen pullistamaa laivan purjetta. Valmistuessaan hotelli oli maailman
korkein. Tämä hotelli kilpailee edelleen kovasti maailman hienoimman
hotellin maineesta, seitsemän tähteä tai tähtiluokituksesta riippuen
tälle hotellille annettaisiin ainakin yksi tähti enemmän kuin kun on
mahdollista. Yö tässä hotellissa maksaa edullisimmallakin tarjoushinnalla
lähes tuhat euroa tai hotellin baarissa voisi käydä iltapäivä teellä noin
kuudenkympin hintaan.
|
Jumeirah Beach Hotel |
 |
 |
Burj Al Arab päivällä |
 |
 |
Burj Al Arab illalla |
 |
Dubai Creek
Dubai Creek on luonnon merenlahti, joka jakaa kaupungin
keskustaa. Lahdella on pieni satama, jossa puiset Dhow laivat
lastasivat kaikenlaista tavaraa edelleen meriteitse
kuljetettavaksi läheisten maihin pieniin satamiin. Vilkas
liikenne pieniä veneitä kuljetti ihmisiä merenlahden ylitse.
Tähän satamaan liittyvä toiminta oli merkittävä osa
kaupunkia vielä muutama vuosikymmen sitten.
|
Dubai Creek (Deira taustalla) |
 |
|
Dubai Creek (risteilylaivat taustalla) |
 |
 |
National Bank of Dubai |
 |
Dubain muita nähtävyyksiä
Suuria historiallisia ja kulttuurinähtävyyksiä ei Dubaista
kannata etsiä, sillä niitä ei ole, esim. Dubai museon tarjonta on
vaatimaton ja selviää hyvin puolessa tunnissa. Pilvenpiirtäjiä, modernia
arkkitehtuuria ja kauppakeskuksia kaupungissa on sen sijaan
monen suuremmankin kaupungin edestä. Yhdeksi yöksi kaupungissa
olin valinnut vähän erikoisemman Rose Rayhaan hotellin, joka oli
sillä hetkellä maailman korkein hotellirakennus 333 m, tosin
tätäkin korkeampien rakennustyö oli kaupungissa jo pitkällä.
 |
Emirates Towers
|
 |
 |
Al Yaqoub (korkein kellotorni) /
Rose Rayhaan (korkein hotelli) |
 |
 |
Jumeirah Mosque /
Dubai museon sisäänkäynti |
 |
|
Atlantis vesipuiston sisäänkäynti |
 |
|
Dubai Chrysler Buildings |
 |
|
Dubai Mall ostoskeskuksen akvaario |
 |
Aquaventure
Viimeisen päivän Dubaissa käytin Aquaventure vesipuistossa
käyntiin, ikään kuin rantapäivän sijaan, koska tällä matkalla
sellaista ei olisi muuten ollut ohjelmassa. Lähi-idän suurin vesipuisto sijaitsee 5 km
Persianlahteen työntyvän keinotekoisen, ilmasta katsottuna
palmua muistuttavan, Palmusaaren Palm Jumeirah kärjessä Atlantis
hotellin yhteydessä. Vesipuistossa on mm. erilaisia
vesiliukumäkiä, pitkiä jokia ja koskia jotka alueella kiertelee,
erilaisia keinotekoisia rantoja ja oma alue pienemmille lapsille.
Vesipuiston ja hotellin yhteydessä on akvaariopuisto The Lost Chambers.
Akvaarioissa on 65000 kalaa tai muuta merieläintä.
|
Aquaventure vesipuistoa |
 |
|
The Ziggurat vesiliukumäet |
 |
|
Shark Attack vesiliukumäki |
 |
|
Lost Chambers akvaarioita |
 |
|
Lost Chambers akvaarioita |
 |
|
Ambassador Lagoon allas |
 |
Risteilyohjelma
Matkan valintaan vaikutti jälleen eniten
risteilyreitti ja lähtösatama, varsin uusi laiva oli plussaa.
Miinuspuolena sellainen laivayhtiö, jolla oli jo aiemmin tullut
matkustettua ja parempiakin yhtiöitä olisi tarjolla sekä pari isompaa
yhtiötä olisi vielä kokonaan kokeilematta.
Matkan kohteena oli Lähi-itä, Persianlahden
ja Punaisenmeren risteilyjen yhdistelmä. Matkan pääkohde ja risteilyn alkupaikka oli
Dubai. Risteilyn ensimmäinen yö oli satamassa Dubaissa, jonka
jälkeen risteilyn alkuosa oli samankaltainen kuin Lähi-idän
viikon risteilyt ovat. Punaisen meren pohjoisosaan siirtymisen
jälkeen, risteilyn keskiosa oli samankaltainen kuin
Punaisenmeren viikon risteilyt ovat. Risteilyn
loppuosa oli siirtyminen Punaiselta mereltä
Eurooppaan Suezin kanavan kautta.
Risteilyn olin varannut tällä kertaa jo
edellisenä kesänä, siis kauan aikaa ennen matkaa. Muutama kuukausi tämän jälkeen alkoi tulla
huonoja uutisia Lähi-idän suunnalta. Ensimmäinen peruttu kohde
oli Aden Jemenissä. Myöhemmin keväällä matkan ajankohdan jo
ollessa varsin lähellä, kansannousut alueella aiheutti lisää
muutoksia. Aluksi kaikki Egyptin kohteet peruttiin, myöhemmin
juuri ennen matkaa Punaisen meren puolella olevat Egyptin kohteet
tulivat takaisin ohjelmaan. Alkuperäiseen ohjelmaan verrattuna
Aden jäi pois, sen tilalle ei tullut mitään. Aleksandria (Kairo)
jäi pois, sen tilalle tuli Eilat (Jerusalem) tämä muutos oli
hyvä, sillä Kairossa on tullut käytyä jo
aikaisemmin ja
retki Jerusalemiin oli hyvä.
Ensimmäinen kerta oli myös olla sellaisen yhtiön laivalla, jolla
oli jo aikaisemmin ollut. Edellisellä
matkalla oli Costa yhtiönä tullut tutuksi, hyvine ja huonoine
puolineen. Uudesta laivasta tietoa oli hyvin etukäteen
saatavilla, risteilyn kohteista ei niinkään, Lähi-itä kun on
toisaalta risteilyalueena uusi.
|
Päivä |
Kohde |
Tulo |
Lähtö |
21.3.11 |
Ma |
Dubai -
Arabiemiraatit |
- |
- |
22.3.11 |
Ti |
Dubai -
Arabiemiraatit |
- |
23:59 |
23.3.11 |
Ke |
Abu Dhabi -
Arabiemiraatit |
08:00 |
18:00 |
24.3.11 |
To |
Fujairah -
Arabiemiraatit |
09:00 |
19:00 |
25.3.11 |
Pe |
Muscat -
Oman |
08:30 |
18:00 |
26.3.11 |
La |
Merellä |
- |
- |
27.3.11 |
Su |
Salalah -
Oman |
08:00 |
18:00 |
28.3.11 |
Ma |
Neljä päivää merellä |
- |
- |
1.4.11 |
Pe |
Safaga
(Luxor) - Egypti |
08:00 |
23:00 |
2.4.11 |
La |
Agaba
(Petra) - Jordania |
10:00 |
23:59 |
3.4.11 |
Su |
Eilat
(Jerusalem) - Israel |
07:00 |
20:00 |
4.4.11 |
Ma |
Sharm El
Sheik - Egypti |
07:00 |
16:00 |
5.4.11 |
Ti |
Suezin
kanava |
- |
- |
6.4.11 |
Ke |
Kaksi päivää merellä |
- |
- |
8.4.11 |
Pe |
Napoli -
Italia |
08:00 |
13:00 |
9.4.11 |
La |
Savona - Italia |
09:00 |
- |
Risteilyaikataulu |
|

Reittikartta |
Costa Luminosa
Yleisesti ottaen
uusien laivojen koon jatkuvasti kasvaessa, Costa Luminosa edustaa
kuitenkin pienempää Panamax kokoluokkaa, joita nykyään vähemmän
rakennetaan. Laivassa on yhdistetty kahden
aiemman saman kokoluokan alusten parhaita puolia. Laivan
sisutuksessa erityinen teema on valaistus.
Vähän pienemmälle laivalle ja sen matkustajien tarpeisiin
riittää pienemmätkin satamat, mikä mahdollistaa tuoda myös uusia laivoja
uusille markkina-alueille ja eksoottisimille reiteille. Tätä
mahdollisuutta Costa yhtiönä on käyttänyt Persianlahdella, jossa
Luminosa ja sen samanlainen sisaralus Deliziosa ovat olleet
talvikaudet, tulevaisuudessa sisaralus tekee esim. sadan
vuorokauden maailmanympärimatkoja.
Tällä matkalla laiva ei ollut aivan täynnä
matkustajia, mikä on kuulema normaalia näillä pidemmillä
matkoilla, lapsimatkustajia oli hyvin vähän.
Tällä risteilyllä suurimmat
ryhmät matkustajista oli saksalaiset ja italialaiset, joita molempia
oli vajaa neljännes. Englanninkielisten ryhmä "muut" oli tällä
matkalla kooltaan noin 340 matkustajaa. Useammalle päivälle oli rakennettu jonkinlainen
teema, kuten Arabialainen ilta, muuten näillä pitkillä matkoilla
kyllä huomaa, ettei erilaista ohjelmaa esim. teatterissa tunnu oikein
riittävän matkan jokaiselle illalle.
|
Laivan tietoja |
Pituus 294 m - Leveys 32 m - 92720 GT
12 kantta matkustajien käytösssä
Risteilynopeus max 22 solmua (41 km/h) |
1130 hyttiä
772 parveke - 192 ikkuna - 166 sisä |
2260 matkustajapaikkaa (2 hlö/hytti) max 2826
Tällä risteilyllä 2004 matkustajaa
Neljä suomalaisia matkustajia
Miehistö jäseniä noin 920 |
4 ravintolaa tai ruokapaikkaa
10 muuta baaria tai
oleskelutilaa
7 uima- tai poreallasta
Laivan pohjapiirros |
Neitsytmatka 05/2009 |
Rakentaja Fincantieri - Venetsia - Italia |
|
Laiva ulkoa
|
Laiva etuviistosta Muscatissa |
 |
|
Laiva etuviistosta Dubaissa |
 |
|
Laiva takaviistosta Dubaissa |
 |
|
Sillan alitus Suezilla |
 |
|
Laiva etuviistosta illalla Dubaissa |
 |
|
Laiva takaviistosta illalla Dubaissa |
 |
|
Lido Dorado päivällä |
 |
|
Suezin kanavan eteläpää |
 |
|
Arabialainen ilta |
 |
|
Auringonnousu Adeninlahdella |
 |
|
Auringonlasku Fujairahissa |
 |
|
Iltapalaa |
 |
Laiva sisältä
|
Supernova Atrium keskusaula |
 |
|
Supernova Atrium keskusaula |
 |
|
Fernando Botero Reclining Woman |
 |
|
Ristorante Taurus ravintola |
 |
|
Ristorante Taurus ravintola |
 |
|
Ristorante Taurus ravintola |
 |
|
Virgo Lounge |
 |
|
Casino Vega |
 |
|
Antares Pianobar |
 |
|
Libra Lounge |
 |
|
Grand Bar Elettra |
 |
|
Zaffiro kannen käytäviä |
 |
|
Ristorante Andromeda |
 |
|
Teatro Phoenix |
 |
|
Teatteriohjelmaa |
 |
Hytti ( 4256 )
Hyttinä laivalla oli
ikkunahytti rajoitetulla merinäköalalla laivan
keskiosassa kannella neljä. Rajoitettu näköala tarkoitti pelastusvene
näkymää, jonka yli näkyi vain kauempana olevat kohteet. Hytin
alapuolella on baari, josta iltaisin jonkin verran ääntä kuului.
|
Hytti 4256 |
 |
|
Hytti 4256 |
 |
 |
Hytti 4256 / Käytävä hytin edustalla |
 |
Abu Dhabi - Arabiemiraatit
Risteilyn ensimmäinen
vierailukohde oli vain reilun sadan kilometrin päässä Dubaista.
Arabiemiraattien pääkaupunki ja maan toiseksi suurin kaupunki,
teollisuuden, hallinnon ja kulttuurin keskus Abu Dhabi. Kaupunki on
pienestä helmenkalastuspaikasta muutamassa vuosikymmenessä öljyn
löytymisen jälkeen kasvanut
suurkaupungiksi. Toisin kuin Dubaissa, Abu Dhabin emiraatissa talouden
perusta on ollut ja on edelleen öljy, jota alueella on arvioitu olevan
lähes 7 % maailman varoista.
Retkeksi täällä olin
valinnut sellaisen, jossa oli mahdollisuus käydä sisällä Sheikh Zayedin
moskeijassa. Häikäisevän valkoinen moskeija on avattu 2007, se on kahdeksanneksi suurin
maailmassa, sisällä moskeijassa on lattialla maailman suurin matto ja
katossa maailman suurin kattokruunu.
Retkeen kuuluneen
kaupunkikierroksen aikana käytiin katsomassa Heritage Villagessa
perinteistä Beduiinikulttuuria ja sen lähellä kaupungin taivaanrannan pilvenpiirtäjiä. Yas
saarella käytiin Yas Marinan formularadan ja Ferrari teemapuiston ulkopuolella.
Lopuksi käytiin Saadiyatin saarella, jossa esiteltiin valtavaa rakennushanketta
kokonaan uudesta kulttuuri kaupunginosasta, jonne mm. Abu Dhabin
Guggenheim, Louvre ja kansallismuseot valmistuvat seuraavan
vuosikymmenen aikana.
|
Sheikh Zayed moskeija ulkoa |
 |
|
Sheikh Zayed moskeija sisäpiha |
 |
|
Sheikh Zayed moskeija sisäpiha |
 |
|
Sheikh Zayed moskeija sisältä |
 |
 |
Sheikh Zayed moskeija sisältä |
 |
 |
Sheikh Zayed moskeija sisäpiha |
 |
Kaupunkikierros
|
Abu Dhabin pilvenpiirtäjiä |
 |
|
Etihad Towers / Emirates Palace |
 |
 |
Capital Gate / Aldar HQ |
 |
Fujairah - Arabiemiraatit
Toinen vierailukohde
oli Fujairah Arabiemiraateissa, kaupunki jossa ei taida olla mitään
nähtävää. Täällä ohjelmassa oli maasturiretki
kaupungin ulkopuolelle. Ensimmäinen puoli retkeä oli Wadi Shawkah. Wadit
ovat joenuomia, jotka ovat suurimman osan vuotta kuivia ja joita
alueella on perinteisesti käytetty teinä. Toinen puoli retkeä oli
maastoajoa hiekkadyyneillä aavikolla. Wadi osuus retkestä ei ollut
erityisen hyvä, suuren osa matkaa joenuoma muistutti enemmän työmaatietä, jota
käytettiin moottorien rakentamiseen samaan joenuomaan, aavikko osuus oli
sen sijaan mielenkiintoinen.
|
Joenuoma laakson pohjalla |
 |
|
Joenuoman rinnettä |
 |
|
Maastoajoa aavikolla |
 |
|
Aavikon kasvillisuutta |
 |
|
Kamelikallio |
 |
|
Kameli |
 |
Muscat - Oman
Kolmas vierailukohde
oli Muscat Omanissa. Retki oli samankaltainen kuin edellinen.
Kohteet olivat pitkän matkan päässä kaupungista, joten autossa istumiseeen
kului paljon aikaa. Aavikko osuus Wahiba Sandsillä ei ollut yhtä hyvä
kuin edellisessä. Wadi Bani Khalid sen sijaan oli erittäin hieno paikka,
parhaita koko matkan aikana. Aikaa siellä olisi saanut olla enemmän.
Tällä retkellä sai tuntumaa myös Arabian kuumuudesta, retkellä lämmintä
oli sisämassa jo noin neljäkymmentä astetta.
|
Hiekkadyynejä |
 |
|
Maastoajoa |
 |
|
Jalanjäljet |
 |
|
Wadi Bani Khalid |
 |
|
Wadi Bani Khalid |
 |
|
Wadi Bani Khalid |
 |
Salalah - Oman
Neljäs vierailukohde
oli satamakaupunki Salalah Adenlahden rannalla Omanissa. Vaatimattomat
olivat retken nähtävyydet. Mughsailissa vierailu oli väärään vuoroveden aikaan,
joten meren aalloista ja rannan luolista syntyviä "suihkulähteitä"
rannalla ei ollut. Hieman sisämaan puolella käytiin vuoristossa Jebel
Qaran alueella, jossa vanhan testamentin henkilön Jobin hauta sijaitsee.
Lopuksi käytiin kaupungissa ostamassa pihkaa, ilmeiseti jotain suitsukkeita (Frankincense).
|
Mughsail |
 |
|
Vuohilauma |
 |
|
Pesänrakennusta |
 |
|
Vapaita kameleita |
 |
|
Jebel Qara Jobin hauta aluetta |
 |
|
Jebel Qara Jobin hauta aluetta |
 |
Salalahin jälkeen ohjelmassa oli neljä meripäivää, joista kaksi
ensimmäistä oli Adeninlahdella. Tämä merialue on ollut uutisissa alueella
toimivien merirosvojen vuoksi, rosvoja ei kuitenkaan näkynyt
tämän matkan aikana. Meripäivien jälkeen risteilyn vierailut
jatkuivat Punaisenmeren puolella.
Luxor - Egypti
Viides ja ensimmäinen
vierailukohde Punaisella merellä oli Safagan satamakaupunki lomakohde
Hurghadan lähellä Egyptissä. Täällä retki suuntautui kauas sisämaahan Luxorin.
Matka kesti yli kolme tuntia
vuoriston ja aavikon halki vihreään Niilin laaksoon, jossa oli
nähtävissä alkeellisen tasoista paikallista elämänmenoa.
Luxorissa ensimmäinen
kohde oli Kuninkaiden
laakso, josta on tähän mennessä löydetty 63 Faaraoiden hautaa, joista
osa on avoinna vierailijoille. Retkeen sisältyi käynti kolmessa haudassa.
Matkalla ruokapaikkaan pysähdyttiin
Amenophis III (Memnonin) patsailla. Retki jatkui
Karnakin temppelialueelle, joka on ollut aikoinaan Egyptin uskonnollinen
keskus. Suurella alueella olevista rakennelmista vanhimmat ovat lähes
5000 vuoden takaa.
Kokonaisuudessa tämä
retki ei ollut aivan odotusten mukainen, laivalta ei päässyt ajoissa
retkelle, joten jotain mitä retkeen olisi pitänyt kuulua, oli ilmeisesti
täytynyt jättää pois tai nähtiin vain bussin ikkunasta ohi ajassa.
|
Kuninkaidenlaakso |
 |
|
Amenophis III (Memnonin) patsaat |
 |
 |
Karnakin patsaita ja obeliskeja |
 |
|
Karnakin temppeli |
 |
|
Karnakin temppelin pylväitä |
 |
|
Karnakin hieroglyfejä |
 |
Petra - Jordania
Kuudes vierailukohde
oli Aqaban satamakaupungi Jordaniassa. Aqabassa ei ole mitään erityistä
nähtävää, mutta sieltä tehdään retkiä Petraan, joka maailman parhaiden
matkanähtävyyksien listauksissa yltänyt aivan kärkisijoille. Petra
sijaitsee vuorten ympäröimänä ja sinne kuljetaan toista kilometriä
pitkän kapean solan kautta. Alun perin nabatealaisten pääkaupunki on
tunnettu punaiseen kallioon kaivetuista rakennelmista, joista
tunnetuimmat ovat myöhäisemmältä Roomalaiselta ajalta.
|
Kapea sola johtaa alueelle |
 |
 |
Kapea sola / Aarrekammio |
 |
|
Street Of The Facades |
 |
Aqaban ja seuraavan kohteen Eilatin
välinen merimatka oli lyhin meriosuus mitä laivamatkoilla on
ollut. Toisistaan näköetäisyydellä olevien satamien välinen etäisyys on
vain kymmenen kilometrin suuruusluokkaa ja kaupungit erottaa toisistaan
vain Jordanian ja Israelin välinen raja.
Jerusalem - Israel
Aleksandrian tilalle
risteilyohjelmassa tullut Eilat oli risteilyn seitsemäs pysähdyskohde.
Eilatista retki oli Jerusalemiin. Eilatin ja Jerusalemin välinen etäisyys
on niin suuri, että toiseen suuntaan matka tehtiin lentokoneella
muutaman tunnin ajassa voittamiseksi. Turvatarkastus Eilatin
lentokentällä oli todella tarkka ja kentällä meni enemmän aikaa kuin
varsinaiseen lentoon Tel Aviviin. Sieltä alkoi retken bussimatka osuus
Jerusalemiin.
Jerusalemissa aluksi
oli lyhyt kaupunkikierros uudemmalla alueella. Ensimmäinen
pysähdyspaikka oli Oliivivuori, joka taidetaan paremmin tuntea Öljymäen
nimellä, vanhan kaupungin itäpuolella, josta avautuivat näkymät muurien ympäröimään vanhaan
kaupunkiin ja Öljymäen rinteillä oleviin juutalaisten hautausmaalle.
Öljymäen jälkeen retken ohjelmassa oli ruokailu.
Retki jatkui
Siioninvuorelle paikkaan, jossa Jeesuksen uskotaan viettäneen viimeistä
ehtoollista opetuslastensa kanssa. Samassa paikassa on Kuningas Davidin
hauta. Näiden lähellä käytiin luostarissa (Dormition Abbey), joka on
rakennettu paikalle, jossa Neitsyt Maria vaipui ikuiseen uneen. Kävellen
retki jatkui mm. juutalaisen korttelin läpi juutalaisten pyhimpään
paikkaan Länsi- eli Itkumuurille, joka on vanhan temppelin jäänne.
Tällä retkellä ei käyty muurin viereisessä kultakupolisessa
Kalliomoskeijassa, joka on muslimien pyhimpiä paikkoja.
Itkumuurin jälkeen
retki jatkui Via Dolorosalle. "Kärsimysten tie" on katu Jerusalemin
vanhassa kaupungissa, jota pitkin Jeesus kulki ristiä kantaen
Golgatalle, missä hänet ristiinnaulittiin ja haudattiin. Paikalla
sijaitsee nykyään Pyhän haudan kirkko.
Paluumatka
Jerusalemista oli bussilla Kuolleen meren rantaa pitkin ja Negevin
autiomaan halki. Kuollutmeri on maailman suolaisin järvi, jonka
suolapitoisuus on 30 % ja matalin paikka yli 400 m merenpinnan
alapuolella. Tällä retkellä ei ollut mahdollisuutta kuolleessa meressä
kellumiseen. Retki kesti suunnilleen mainostelun ajan, joka oli
toisaalta pari
tuntia pidempi kuin laivan ilmoitettu satamassa olo aika, joten laivalle
saavuttiin melkein pari tuontia "myöhässä" viimeisenä bussina, laiva oli
kuitenkin satamassa odottamassa.
|
Näkymä Öljymäeltä |
 |
|
Itkumuuri |
 |
|
Kuollut meri |
 |
|
Dormition Abbey |
 |
|
Pyhän haudan kirkko |
 |
 |
Pyhän haudan kirkko |
 |
Sharm El Sheik - Egypti
Punaisella merellä viimeinen
ja matkan kahdeksas vierailukohde oli Egyptissä Sharm El Sheikin rantalomakohde. Paikka on
sukeltajien suosiossa ja hyvä paikka sen kaltaiseen retkeen. Ras Mohammed on iso
luonnonpuisto, johon kuuluu sekä maa- että vesialueita, noin 50 km
etelään Sharm el Sheikistä Siinain niemimaan kärjessä. Ras Mohammed on
jossain listattu yhdeksi kymmenen parhaimman sukelluspaikan joukkoon
maailmassa. Veden pinnan alla on kaiken kokoisia ja
värisiä koralleja ja kaloja.
|
Luonnonpuiston maa-aluetta
|
 |
|
Shark Observatory näköalapaikka
koralliriutan reuna |
 |
|
Mangrovepuita
|
 |
Punaiselta mereltä siirryttiin Välimerelle Suezin kanavan
kautta. Aamulla kanavan suulle kokoontui noin viitisenkymmentä
laivaa, jotka lähtivät aamulla jonossa kohti pohjoista. Suezin kanava on
163 km pitkä ja keskimäärin noin 300 m leveä. Puolessa
välissä on järvi, jossa eri sunnista lähteneet laivat voivat
ohittaa toisensa. Kanavan läpi
kulkemiseen kului koko päivä. Kanavan jälkeen Välimeren ylitys
kesti kaksi päivää.
Napoli - Italia
Risteilyn yhdeksäs ja viimeinen
varsinainen vierailukohde sekä matkan ainoa kohde Lähi-idän ulkopuolella
oli Napoli Italiassa. Siellä retkenä oli Pompeijin kaupunki, joka tuhoutui läheisen Vesuvius tulivuoren purkauksessa vuonna 79AD.
Tulivuorenpurkauksen kaasut surmasivat kaupungin asukkaita ja koko
kaupunki peittyi myöhemmin tuhkaan. Yli 250 vuotta alkaneet ja edelleen
jatkuvat kaivaukset ovat tehneet kaupungista erään tunnetuimmista
arkeologisista kohteista. Alueen erityisiä "löytöjä" ovat tuhkaan
hautautuneiden purkauksen uhreista tehdyt kipsivalokset.
|
Pompeijin katuja |
 |
|
Basilica rauniot |
 |
|
Foro (Vesuvius taustalla) |
 |
|
Casa Dei Ceii seinämaalauksia |
 |
|
Lupanare seinämaalauksia |
 |
|
Granai Del Foro arkeologisia löytöjä |
 |
Risteily päättyi Savonaan Italiaan,
samaan satamaan kuin edellinen risteily. Ensimmäistä kertaa kaikkien tehtyjen
risteilymatkojen aikana olin toista kertaa jossakin satamassa, jossa on käynyt
jo aikaisemmin. Pienessä satamassa oli tällä kertaa vain tämä yksi laiva
kyseisenä päivänä.
Paluumatka oli tällä kertaa Ranskan
puolelta Nizzan kautta. Laivayhtiön bussikuljetuksella Nizzaan ja siellä
oli yksi yö lentokenttähotellissa ennen paluulentoa. Lento oli aikaisin
seuraavan aamuna Nizzasta Münchenin kautta. Vaikka tälläkin kertaa
paluulentoihin oli tullut reitti ja aikataulu muutoksia varaamisen jälkeen
ja vaihtoaika Münchenin kentällä oli alle tunti, tällä kertaa
matkatavaratkin tulivat perille samalla lennolla.
Loppusanat
Matkan Persianlahden
ja Punaisenmeren kohteet olisi todennäköisesti pystynyt tekemään jopa halvemmalla tekemällä kaksi eri risteilymatkaa. Retkiä matkalla oli
paljon ja ne olivat kalliita, nämä lisäsivät matkan hintaa lähes puolet
pelkän risteilyn hinnasta, toisaalta tämä nyt on ollut lähes sama
muillakin matkoilla. Costan lisähinta yhdelle matkustajalle on alhaisin
suurista yhtiöistä, se on ollut suuri tekijä valita kyseisen yhtiö
kahdella edellisellä matkalla. Lennot olivat tällä matkalla suhteessa
erittäin edulliset.
Tyylikäs laiva oli
alle kaksi vuotta vanha, joten se oli siis lähes uutta vastaavassa
kunnossa, laivassa eikä palvelussa laivalla muutenkaan ollut mitään
vikaa. Huonoin puoli laivalla oli illallisruokailun pääruokien taso,
joka jätti kyllä reilusti toivomisen varaa.
Matkan pääkohde Dubai
oli mielenkiintoinen modernin rakentamisen näyteikkuna. Risteilyn
kohteista ja retkistä paras oli Jerusalem pitkälti
varmaan matkan erikoisuuden vuoksi, mikään muu retki millään
aikaisemmallakaan matkalle ei ole ollut sen kaltainen. Retkillä nähdyistä
yksittäisistä paikoista hienoin
oli Sheikh Zayedin moskeija. Huonoin kohde oli Salalah.
Yleisesti ottaen retkien kanssa ei ollut samanlaisia ongelmia
useamman kielen kanssa kuin edellisellä saman yhtiön matkalla. Matkan alkuosalla oli lämmintä ja aurinkoa Suezin kanavalle
asti. Sadetta ei tällä matkalla ollut,
vain Jerusalemissa satoi aivan muutama pisara.
Matkan kohteista Dubai ja Abu Dhabi
ovat sellaisia, joissa voisi kuvitella mennä käymään uudelleen 10-20 vuoden
kuluttua katsomassa mitä kaupunkien hurjissa rakennushankkeissa on saatu
aikaan ja miten paljon kaupunki voi muuttua lyhyessäkin ajassa. Olisiko
seuraaavan risteilyn kohde jo Aasiassa, sillä suunnalla ei ole vielä
tullut käytyä ja josta sopivaa matkaa on tullut
etsittyä jo kauan aikaa.
|