Välimeren risteily - Norwegian Jade

|  Päivitetty 22.11.2010  |    Vierailua tällä sivulla 9.7.2008 jälkeen  |

Näytä koko kehystetty sivu


Johdanto

Edellisten matkojen tavoin tällä sivulla on matkakuvia sekä vähän tekstiä risteilymatkasta välimerelle keväällä 2008. Aikaisemmat risteilyjä koskevat sivut ovat ainakin kiinnostaneet netin käyttäjiä, joten myös tämä sivu voi antaa muille asiasta kiinnostuneelle esimerkin siitä mitä risteilyt oikeilla risteilylaivoilla voivat pitää sisällään.

Tämän lyhyet tekstit kohteista sisältävän sivun lisäksi on katseltavissa laajempi kuvagalleria.


Risteilyohjelma

Tällä kertaa kunhan ensin oli päätetty lähteä Välimerelle risteilylle, oli risteilyn valinta oikeastaan aika helppo. Aikaisemmin olin jo sen verran Välimeren risteilyjen satamiin tutustunut, että Aleksandria (Kairo), joka muutenkin oli sellainen kohde jossa haluaisin käydä, pitäisi olla risteilyn satamien joukossa. Valitun matkan ajankohdan huomioiden, tässä vaiheessa oli oikeastaan enää kaksi vaihtoehtoa jäljellä ja näistäkin toisen halvimmat paikat olivat jo myyty loppuun.

Kun näin pitkälle suunnittelussa oli päästy, että jäljellä oli vain yksi vaihtoehto, tuli oikeastaan suurimman miettimien paikka. Haluaako matkasta maksaa sen mitä sillä oli hintana. Nimittäin hintaero halvimpiin viikon matkoihin, joissa Egyptiä lukuun ottamatta, olisi ollut suunnilleen samat Kreikan saarten kohteet, oli lähelle sitä luokkaa, että hinnalla olisi käynyt erikseen Egyptissä. Kun matkan hintoja vielä katseli eri paikoista, ihmettelyn aihetta antoi matkan suuri hintaero eri paikoissa.

Lopulta pidempikestoinen Egyptin sisältävä matkavaihtoehto vei sitten valinnassa voiton. Myyntiehtojen selvittelyn jälkeen ei muuta kuin ostamaan matka yhdysvaltalaisesta nettimatkatoimistosta. Ostamalla matkan sieltä sen sai satoja euroja halvemmalla kuin Suomesta tai suoraan laivayhtiöstä. Tämän hintaeron selitti varmaankin suurimmaksi osaksi voimakkaasti laskenut dollarin kurssi matkojen alkuperäisten hintojen julkistamisen jälkeen, eikä kunnon eurohintaisia tarjouksia ollut. Valittua tuli siis 12 päivän Kreikan saarten ja Egyptin risteily Norwegian Jade laivalla.

Päivä Kohde Tulo Lähtö
23.4 Ke Piraeus (Ateena) - Kreikka - 18:00
24.4 To Katakolon (Olympia) - Kreikka 9:00 2:30
25.4 Pe Korfu - Kreikka 8:00 16:00
26.4 La Merellä - -
27.4 Su Aleksandria (Kairo) - Egypti 7:00 -
28.4 Ma Aleksandria (Kairo) - Egypti - 18:00
29.4 Ti Merellä - -
30.4 Ke Iraklion - Kreikka 8:00 18:00
1.5 To Santorini - Kreikka 8:00 18:00
2.5 Pe Mykonos - Kreikka 8:00 21:30
3.5 La Izmir (Ephesus) - Turkki 8:00 17:00
4.5 Su Istanbul - Turkki   12:30 -
5.5 Ma Istanbul - Turkki - -

Risteilyaikataulu

Reittikartta

 


Ateena

Suoran iltalennon ja yöpymisen jälkeen ennen risteilyä oli Ateenassa yksi kokonainen päivä aikaa tutustua kaupungin nähtävyyksiin. Kaupungin historialliset nähtävyydet keskittyvät varsin pienelle alueelle Akropolis kukkulan lähistölle. Akropolis kukkulalta voisi olla hyvät näkymät ympäröivään kaupunkiin, mutta nyt kaupunki tuntui olevan ilmansaasteiden peitossa. Risteilyn lähtöpäivän aamuna tuli käytyä katsomassa Arkeologinen museo ennen matkaa viereiseen satamakaupunki Piraeuseen, mistä laiva lähti risteilylle.

Akropolis

  Akropolis   Parthenon   Erekhtheion

  Herodes Atticuksen teatteri   Dionysoksen teatteri   Akropolis iltavalaistuksessa

Muita nähtävyyksiä

  Hefaisteion    Antiikin agora (Akropolis taustalla)   Roomalainen Agora (Tuulten torni taustalla)

  Hadrianuksen portti   Olympoksen Zeuksen temppeli   Zeuksen patsas Arkeologisessa museossa

 


Norwegian Jade

Vasta kahden vuoden ikäiseksi laivaksi sillä on takanaan jo varsin vaiheikas historia. Laiva rakennettiin alun perin Havaijin risteilymarkkinoita varten. Valmistuessaan vuonna 2006 laiva sai nimen Pride of Hawaii. Ilmeisesti menestys Havaijin markkinat eivät olleet riittävän suuret ja yhtiö päätti siirtää aluksen Eurooppaan.

Tässä yhteydessä laivaan tehtiin keväällä 2008 kahdessa vaiheessa muutostöitä, mm. rakennettiin kasino sekä yhtiön tunnusmerkki, suuret aluksen rungon maalaukset tehtiin uudelleen. Myös laivan nimi muuttui uudistusten myötä. Tällä uudella Norwegian Jade nimellä laiva oli siis käytännössä aivan uusi. Uutta laivalla oli myös yhtiön Freestyle 2.0 palvelukonsepti, joka yhtiön laivoista tuli ensimmäisenä käyttöön juuri tällä laivalla vain muutamaa viikkoa ennen tätä matkaa.

Pituus 294 m - Leveys 32 m - 93,558 GT
1188 hyttiä - 783 (ulko) - 405 (sisä)
2376 / 2810 (max) matkustajaa
Tällä risteilyllä 2410 matkustajaa,
4 suomalaista matkustajaa,
1088 miehistön jäsentä
10 ravintolaa ja ruokailupaikka
11 baria ja oleskelutilaa
Neitsytmatka 17.5. 2006 (Pride of Hawaii)
Uudistettu ja uudelleen nimetty 2008
Rakentaja Meyer Werft - Saksa

Laiva ulkoa

Etukulmasta Katakolonissa Yläkulmasta Santorinissa

Illalla Aleksandriassa

Aurinkokansi

Aurinkokansi

Yövalaistus

Laiva sisältä

Laivan muutostyöt eivät olleet vaikuttaneet laivan sisustukseen, joten se oli laivan alkuperäisen Havaiji teeman mukainen. Tällä laivalla ei oikeastaan ole yhtä selkeää vastaavaa keskipistettä kuin aikaisemmilla laivoilla, pääaula Aloha Atrium on vain kahden kerroksen korkuinen. Suurin tila on Stardust teatteri, joka tuli tutuksi etenkin retkille lähtöä odotellessa, joskus varsin pitkäänkin. Itse viihdeohjelman taso teatterissa oli aikaisempiin verrattuna ehkä jonkun verran vaatimattomampi. Laivan uuden kasinon palveluita ei tullut käytettyä lainkaan, koska tällä laivalla pelaamisesta varten olisi tarvinnut sitä varten rekisteröityminen, eikä kolikoille ollut käyttöä lainkaan.

Julkisia tiloja

Aloha Atrium

Aloha Atrium

Etuosan aula

Porraskäytävä Jade Club Casino Stardust Theater

Ravintoloita

Laivan suurimmatkin ruokasalit olivat varsin pieniä ja sokkeloisia. Toisaalta laivayhtiön palvelukonseptin mukaisesti ruokapaikoissa on reilusti erilaista valinnanvaraa, joten niitä oli lukumääräisesti runsaasti, yhteensä kymmenen kappaletta. Osa ravintoloita oli lisämaksullisia, mutta 10USD maksu ei etenkään kokonaisuuden kannalta ollut kovin suuri.

Grand Pacific Main Dining Room

Grand Pacific Main Dining Room

Alizar Main Dining Room

Garden Café buffet

Cagney's Steakhouse

Papa's Italian Kitchen

Baareja

Mixers Martini & Cocktail Bar

Spinnager Lounge Bar

Star Bar

Hytti ( 10079 Cat JJ )

Hytti oli normaali kahden hengen sisähytti varsin hyvällä paikalla keskellä laivaa. Hytti oli erinomaisessa kunnossa, muuten kyllä varsin pieni, mutta hyvin siellä mahtui nukkumaan.

Hytti

Hytti

Hytti

 


Katakolon (Olympia) - Kreikka

Ensimmäinen vierailukohde risteilyllä oli Katakolon Kreikassa. Kyseinen hyvin pieni paikka on varmasti lähes kaikille tuntematon, eikä siellä kai mitään nähtävää olekaan. Kyseessä onkin vain lähin satama mihin suurella laivalla pääsee, kun varsinainen vierailukohde on Olympia, olympialaisten syntypaikka reilun puolen tunnin bussimatkan päässä. Alueen tunnetuin kohde on yhden antiikin seitsemästä ihmeestä Zeuksen temppelin rauniot. Kovin paljoa ei näyttänyt olevan jäljellä tämän laajalla alueen eri kohteista. Retki päättyi käyntiin museossa.

Pieni satamakaupunki Katakolon

Heran temppelin rauniot

Olympiatulen sytytyspaikka

Zeuksen temppelin rauniot

Zeuksen temppelin rauniot Olympian alueen raunioita

Portti stadionille

Antiikin olympialaisten stadion

Hermeksen ja poikalapsi Dionysoksen patsas

 


Korfu - Kreikka

Toinen vierailukohde oli Korfun saari. Korfu on Kreikan pohjoisin ja toiseksi suurin saari aivan Albanian vieressä. Korfulla retkellä pienen saari kierroksen lisäksi pääkohteena oli Akilleen palatsi ja sen puutarha. Komea Akilleen palatsi on Itävalta-Unkarin keisarinna Sissin 1800-luvun lopussa rakennuttama. Retken jälkeen oli hieman aikaa tutustua Korfun vanhaan kaupunkiin.

Akilleen palatsi

Akilleen palatsi

Akilleen palatsi

Akilleen voittosaatto -maalaus

Kuoleva Akilles -patsas

Puutarhaan johtavat portaat

Voittoisa Akilles -patsas

Korfun kaupunki

Kaupungin katuja

Kaupungin katuja

Kaupungin katuja

Vanha linnoitus

Uusi linnoitus

Kaupunki laivasta

 


Aleksandria ja Kairo - Egypti

Kolmas vierailukohde oli retken pääkohde Aleksandria Egyptissä. Aleksandria on Egyptin toiseksi suurin 3,5 miljoonan asukkaan kaupunki ja välimeren suurin satama. Aleksandrissa laiva oli kaksi päivää. Ensimmäisenä päivänä ohjelmassa oli retki sisämaahan noin 150km päähän Kairoon ja toisena päivänä tutustuttiin Aleksandrian nähtävyyksiin.

Ensimmäisenä päivänä parin tunnin bussimatkan jälkeen oltiin suurkaupunki Kairossa, jossa ensimmäisenä nähtävyytenä olivat pyramidit ja sfinksi. Nämä kohteet olivat etenkin kauempaa jollain tapaa odotuksia pienempiä, toki aivan pyramidin juurella niiden suuren koon kyllä huomasi. Näissä kohteissa minusta oli aivan liian vähän aikaa, eikä näitä nähtävyyksiä ehtinyt juuri eri suunnista käydä katselemassa. Pyramidien jälkeen ohjelmassa oli lyhyt risteily Niilillä, jossa oli ruokailu ja jonka jälkeen tanssierityksiä. Risteilyn jälkeen käytiin katsomassa komeaa Muhammed Alin moskeijaa. Lopuksi ennen paluuta Aleksandriaan käytiin katsomassa papyrusten valmistusta.

Toisena päivänä Aleksandriassa aluksi käytiin Montazan puistossa ja palatsin ulkopuolella. Puistoon ja sieltä takaisin, sekä enimmäkseen myös muiden kohteiden välit, kuljettiin komeaa, leveää ja pitkää rantakatua pitkin. Seuraavana kohteena oli Qait Bayn linnoitus, jonka paikalla on aikoinaan sijainnut Faroksen majakka, joka oli yksi antiikin maailman seitsemästä ihmeestä. Retkeen kuului käynti museossa joten kaupungin historia, hieroglyfit ja muumio eivät jääneet näkemättä. Viimeisenä kohteena retkellä oli Kom El-Shuqafan katakombit.

Pyramidit ja sfinksi

Pyramidit

Sfinksi ja pyramidit

Sfinksi

Kheopsin pyramidi

Khefrenin pyramidi

Mekerinoksen pyramidi

Niilin risteily

Kairon keskustaa

Kairon torni

Saari Niilillä

Muhammed Alin moskeija

Moskeija

Moskeija lähempää

Kupoli

Aleksandria

Stanlyn silta

Kirjasto

Montazan palatsi

Itäinen satama (taustalla Qait Bayn linnoitus)

Abu al-Abbas moskeija taustalla

Muumion sarkofagi museossa

 


Kreeta- Kreikka

Neljäs vierailukohde oli Kreikan suurin saari Kreeta. Kreetalla retken kohteena oli pronssikautinen arkeologinen kohde, muinaisen Minolaisen kulttuurin keskus, Knossoksen palatsi. Knossoksen palatsi on yhdistetty labyrintin myyttiin, kuningas Minosiin ja kreikkalaisessa mytologiassa esiintyvä taruolentoon Minotaurukseen, joka oli puoliksi ihminen ja puoliksi härkä. Knossosin retken jälkeen oli aikaa käydä katsomassa saaren suurimman kaupungin Herakloinin keskustaa.

Knossos

Palatsin jälleenrakennettuja raunioita

Palatsin jälleenrakennettuja raunioita

"Härän sarvet"

Heraklion

 

Kaupungin pääkatu

Venesatama

  

 


Santorini - Kreikka

Viides vierailukohde oli Santorinin saariryhmä ja sen suurin saari Thera. Santorinin viidestä saaresta Thera on huomattavasti suurempi kuin muut yhteensä. Santorini on toimiva tulivuori, ei tosin kovin aktiivinen, viimeisimmästä purkauksesta on jo kymmeniä vuosia. Historiassa tapahtuneet purkaukset ovat muuttaneet saarta monta kertaa. Erittäin voimakas tulivuoren purkaus noin 3500 vuotta sitten räjäytti saaren osiin ja tässä yhteydessä uskottu syntyneen valtavan tsunamin on arveltu olleen mahdollinen syy Kreetan, risteilyn edellisen kohteen, muinaisen Minolaisen kulttuurin tuhoon.

Santorinilla suurille laivoille ei ole satamaa, joten retkelle lähdettiin yhteysaluksella pieneen Athiniosin satamaan, josta saarta kierrelleen Oian kaupunkiin ja retki päättyi Firaan kaupunkiin. Firaan tutustumisen jälkeen sai haluamallaan tavalla laskeutua alas tunnettua jyrkkää tulivuoren kraatterin seinämää, takasin meren ääreen, joko kävellen tai muulin selässä 588 porrasta tai sitten helpommin köysirataa pitkin.

Santorinin kuvaukselliset maisemat olivat ehdottomasti tämän matkan hienoimmat ja jyrkillä rinteillä olevat rakennukset, niiden kattokupolit sekä kellot ovatkin usein kuvissa kun Kreikkalaista maisemaa esitetään.

Oia

Oian rakennuksia Oian rakennuksia

Tuulimyllyjä

Oian rakennuksia

Oian rakennuksia

Oia ja Ammoudin satama laivasta

Fira

Fira (Nea Kameni tulivuori taustalla)

Firan kaupunki Portaat ja köysirata ylös kaupunkiin

 

Asuntoja vuorenrinteessä

Muuleja portaiden alapäässä

 

 


Mykonos - Kreikka

Kuudes vierailukohde ja viimeinen Kreikan saarista oli Mykonos. Mykonosta pidetään nykyään erityisen muodikkaana loma- ja illanviettopaikkana, joka on viime vuosina kasvanut hyvin voimakkaasti ja saari vaikuttikin olevan täynnä keskeneräisiä tai uusia rakennuksia, jotka olivat vielä tähän aikaa vuotta tyhjinä, vuokrattavana tai myytävänä. Mykonoksella laiva oli muita kohteita pidempään, joten Mykynoksen kaupunkiin olisi ollut mahdollisuus käydä tutustumassa myös ilta-aikaan. Retkenä täällä oli lyhyt kierros saarella. Jos antiikin nähtävyydet olisivat kiinnostaneet, olisi voinut täällä tehdä retken veneellä läheiselle Delosin saarelle.

Mykonoksen kaupunki

Mykonoksen kaupunkia

Kapeita sokkeloisia katuja

Kapeita sokkeloisia katuja

Paraportianin kirkko

Pikku venetsia

Tuulimyllyt

Mykonoksen saaren muita nähtävyyksiä

Kalafatis Beach

Panayia Tourliani luostari

Valonsäteet luostarin sisällä

 


Izmir - Turkki

Seitsemäs vierailukohde oli Izmir Turkissa, joka on maan kolmanneksi suurin 2,5 miljoonan asukkaan kaupunki. Izmirissä retken kohteena oli antiikin satamakaupunki Ephesus, joka sijaitsi noin tunnin ajomatkan päässä. Ephesuksessa on aikoinaan sijainnut yksi antiikin seitsemästä ihmeestä Artemiin temppeli. Tästä temppelistä ei kuitenkaan ole juuri mitään jäljellä tai nähtävissä, joten siellä käyminen ei kuulunut retken ohjelmaan. Ephesuksen sanotaan kuitenkin olevan parhaiten säilynyt antiikin kaupunki itäisellä Välimerellä ja kyllähän siellä erilaisia raunioita oli runsaasti, joista erityisen näyttävä oli suurimmaksi osaksi alkuperäisistä kivistä uudelleen rakennettu Celsuksen kirjaston julkisivu.

Ephesus

Ephesusen raunioita (Varius Bath )

Ephesusen raunioita (Odeion)

Ephesusen raunioita pääkatu

Hadrianuksen temppeli

Celsuksen kirjaston rauniot

Historiallinen teatteriesitys

Izmir

 

Näkymä Izmirin kaupunkiin laivasta

Näkymä Izmirin kaupunkiin laivasta

 


Istanbul - Turkki

Risteilyn viimeinen ja kahdeksas kohde, kaupunki mihin risteily loppui, oli Istanbul. Ennen risteilyn päättymistä Istanbulissa oltiin laivalla yksi yö ja risteilyn päättymisen jälkeen hotellissa yksi yö. Bosporinsalmen molemmin puolin, Euroopan ja Aasian mantereilla sijaitseva kaupunki on maailman ainoa kahdella mantereella sijaitseva kaupunki. Istanbul on hyvin suuri yli 10 miljoonan asukkaan kaupunki. Laivalta hankittuna retkenä Istanbulissa oli Bosporin risteily, joka alkoi käynnillä Hagia Sofiassa. Hagia Sofian on ollut alun perin kirkko, myöhemmin moskeija ja nykyään se on museo. Bosporin risteilyllä näki Istanbulin nähtävyyksiä mereltä päin. Risteilyn jälkeen käytiin katsomassa muut Istanbulin tärkeimmät nähtävyydet mm. Sininen moskeija, Topkapi palatsi ja vanha maanalainen vesivarasto Basilica Cistern.

Bosborin risteily

Dolmabahce palatsi

Kücüksu palatsi

Rumelihisarı linnoitus

Hagia Sofia

Hagia Sofia

Hagia Sofia illalla

Hagia Sofia sisältä

Sininen moskeija

Sininen moskeija

Sininen moskeija illalla

Kattokupoleja

Hippodrome

Keisari Wilhelmin kaivo

Thutmosis III obeliski

Konstantinos VII pylväs

Basilica Cistern

Basilica Cistern

Basilica Cistern

Medusan pää

Topkapi palatsi

Ahmed III lähde

Palatsin sisäänkäynti

Palatsialuetta

Muita kuvia Istanbulista

Neidon torni

Galatan torni

Grand Bazaar

 

Sultanahmetin alue illalla

Euroopan ja aasian yhdistävä Bosborin silta

 


Yhteenveto

Tällä kertaa risteilyllä laivalla oltiin sisähytissä. Hytti oli kooltaan pieni, muuten kyllä erittäin hyvässä uutta vastaavassa kunnossa, kuten koko laiva. Tällä laivalla parasta oli mahdollisuus valita ruokailuajat ja paikat juuri niin kuin itse halusi.

Tämä matka oli keväällä jolloin sään pitäisi olla matkan kohteissa parhaimmillaan. Luonto oli tähän aikaan vuodesta vielä vihreä, aivan erinäköinen kuin olisi ollut myöhemmin kesällä ja millaisena sen on joskus aikaisemmin vastaavissa paikoissa nähnyt. Muuten ilma ei ollut niin lämmintä kuin olisi voinut olettaa. Matkan aikana oli vain muutama hellepäivä ja matkan lopussa Istanbulissa jopa varsin viileää. Nämä asiat huomioiden oikeastaan sitä parveketta hytissä ei edes niin hirveästi kaivannutkaan.

Risteilyn kohteista osa oli varsin pieniä saaria, josta sai jälleen jo jonkinlaisen kokonaiskuvan lyhyelläkin käynnillä. Osa taas oli todella suuria kaupunkeja, joista ei tietenkään kovin paljoa ehtinyt lyhyessä ajassa näkemään, mutta useimmat tärkeimmistä nähtävyyksistä kuitenkin varmasti myös näistä, sillä tavallahan nuo retket kohteissa ovat suunniteltu. Matkan kohteista ”hienoin” ei ollutkaan etukäteen odotetuin retki Kairoon ja pyramidien näkeminen, vaikka hieno sekin oli, vaan matkan hienoin kohde oli ehdottomasti Santorini. Huonoin kohde oli Mykonos.

Seuraavan mahdollisen risteilymatkan voisi jo valita viimein vaikka laivan perusteella ja mennä viimein jollekin Suomessa valmistetulle laivalle, tämä kun on ollut aina mielessä matkaa valittaessa. Toisaalta ihan hyvin voisi myös Välimerellä kuvitella myöhemmin uudelleen risteilevän, viime vuosien Euroopan parantunut tarjonta ja tämä tehty matka jätti vielä läntisen Välimeren kohteet sopivasti käymättä.