Aiempien risteilymatkoista tekemieni sivujen tapaan tällä sivulla on matkakuvia ja vähän tekstiä matkan kohteista, tällä kertaa risteilystä Välimerellä loppuvuodesta 2012. Aiemmat risteilymatkat: Läntinen / Eteläinen Karibia 2003, Eteläinen / Itäinen Karibia 2007, Itäinen Välimeri 2008, Atlantti ja Läntinen Välimeri 2009, Brasilia ja Atlantti 2010, Lähi-itä ja Punainen meri 2011, Itäinen ja Läntinen Karibia 2011 Lennot tätä matkaa varten oli varattu hyvissä ajoin etukäteen, mutta jälleen kerran lentoihin tuli muutoksia varauksen jälkeen, kun ensimmäinen varattu lento peruttiin. Matkaan oli lähdettävä päivää suunniteltua aiemmin ja vietettävä yksi ylimääräinen yö Tukholmassa, jotta Venetsiaan päästiin aamulennolla, ettei ensimmäinen päivä kaupungissa olisi mennyt hukkaan. Venetsian lentokentältä kaupunkiin pääseminen oli jo oma erikoinen kokemus, jossa heti tarvittiin venettä, koska kaupunki on saarella. Venetsiassa kierreltiin kaupungin nähtävyyksiä ja ensimmäinen yö oltiin pienessä hotellissa. Toisena päivänä mentiin laivalle, joka oli Venetsiassa toisen yön ennen varsinaisen risteilyn alkua. Kolmantena päivänä kävin katsomassa vielä Pyhän Markuksen kirkon sisäpuolelta, koska ensimmäisenä päivänä se ei ollut avoinna. Silloin oli mahdollista kokea yksi asioista, joista kaupunki on myös tunnettu, korkean vuoroveden aiheuttama tulva. Vettä nousi Pyhän Markuksen torilla kyseisenä päivänä enimmillään ehkä parikymmentä senttiä. Näissä olosuhteissa jos ei käytä saappaita, kaupungissa kävellään paikoitellen kapeita kävelysiltoja pitkin.
Risteilyohjelma
Laiva ulkoa
Ulkokansi ja Solarium
Laiva sisältä
Hytti ( 7108 ) Tällä risteilyllä hytti oli jotain todella paljon aiemmista matkoista ja tavallisesta poikkeavaa. Tasoltaan normaalia parvekehyttiä vastaava hytti ei vielä mitään luksusta kuitenkaan ollut, mutta tilaa oli riittävästi useammallekin henkilölle noin 50 m2 perhehytissä, jollaisia laivalla on vain neljä kappaletta. Hytissä oli suuri olohuone, iso ja pieni makuuhuone, WC ja parveke, josta rajoittunut näkymä ja ikkunat laivan keulaan päin. Hytti oli aivan laivan etuosassa, muuten hyvä sijainti, muttei hiljaisin mahdollinen aamuisin, kun laivalla alkoi valmistautuminen satamiin saapumisiin.
Risteilyn ensimmäinen vierailukohde oli Dubrovnik Kroatiassa. Risteilyn kohteista tämä oli ainoa, jossa satamaan saapumista oli mukava katsella, koska saapuminen oli valoisaan aikaan ja satamakin oli hienossa paikassa meren lahdessa oleva risteilysatama. Ensimmäinen retki oli aluksi hieman kauemmas Cavtatin rantakaupunkiin. Siellä oli jo nähtävissä useissa muissakin matkan kohteissa toistunut asia, tähän aikaan vuodesta matkailukausi alkoi olla jo ohi. Retken toinen kohde oli Dubrovnikin vanha kaupunki. Sielläkään ei paljoa nähtävää ollut, retkeen kuulunut vierailukohdekin jouduttiin jättämään väliin aikatauluongelmien vuoksi, koska siellä ei olisi ehditty käydä ennen sulkemisaikaa.
Dubrovnikin jälkeen oli meripäivä, jolloin matka suuntasi kohti itää. Meripäivää seuraavana aamuna, jolloin olisi pitänyt olla jo lähellä seuraavaa kohdetta Rhodosta ihmettelin laivan sijaintia kartalta, ettei olla vielä lähelläkään Rhodosta. Myöhemmin aamulla ilmoitettiin, että Rhodos jää väliin ja suunnaksi oli otettu jo seuraava kohde Turkissa. Laivaan oli tullut jokin suurempi vika, joka vaikutti toiseen potkuria pyörittävän moottorin käyttöön jollakin tapaa useamman seuraavan päivän ajan. Laiva ei siten pysynyt suunnitellussa aikataulussa seuraavina päivinä. Kahden meripäivän jälkeen risteilyn toinen vierailukohde oli Kusadasi Turkissa. Retkikohde oli Ephesos, vaikka olin jo käynyt siellä risteilyllä aiemminkin, mutta kun oikein muutakaan järkevää vaihtoehtoa siellä ei ollut tarjolla. Valittu retki sisälsi käynnin alueella rinteessä olevassa Terrace Houses kaivauksilla, joilla en ollut edellisellä matkalla käynyt, joten näin sain tähän kohteeseen vähän uuttakin nähtävää.
Kolmas vierailukohde oli Ateena Kreikassa. Ateena on ollut yhden aikaisemman risteilymatkan lähtöpaikka, joten se oli varsin tarkasti nähty jo aikaisemmin. Retki täällä oli kaupungin tärkeimmälle nähtävyydelle Akropolis kukkulalle. Itse Ateenassa ei ollut mitään, mitä en ollut aiemmin nähnyt. Bussimatka Piraeusin satamasta ei kulkenut suorintareittiä menomatkalla Ateenaan ja tämä oli retken ainoa osuus, jossa oli vähän jotain uutta.
Meripäivän jälkeen neljäs vierailukohde oli Valletta, pienen saarivaltion Maltan pääkaupunki. Maltan maisemat ja rakennukset olivat kaikkialla enimmäkseen toistensa näköisiä, paikallisesta kalkkikivestä tehtyjä. Retken suhteen Maltalla oli huono tuuri. Retkellä oli tarkoitus käydä veneellä Blue Grotton luolissa, mutta kova tuuli esti tämän, jonka tilalla oli turhanpäiväistä kävelyä Birgun vanhan kaupungin kaduilla. Retkellä pysähdyttiin myös Marsaxlokkin kalastajakylässä.
Viides vierailukohde oli Catania Sisiliassa Italiassa. Retki oli kaksiosainen, ensin käytiin vuoren rinteillä sijaitsevassa Taorminan kaupungissa. Täältä Etna tulivuorta ei vielä näkynyt, vaan se oli pilvien peitossa. Matkan toisena osana käytiin tämän Euroopan korkeimman aktiivisen tulivuoren Etnan rinteillä pilvien yläpuolella noin 1900m korkeudessa. Matkalla nähtiin aikaisempien tulivuoren purkausten jättämiä eri ikäisiä laavakenttiä. Varsinainen tulivuoren huippu näkyi vain muutaman lyhyen hetken pilvien välistä.
Kuudes vierailukohde oli Napoli Italiassa. Vaikka Napolissa olin käynyt risteilyllä aikaisemmin, siellä oli tarjolla useampiakin retkiä paikkoihin, joissa en ollut käynyt ja vaikuttivat mielenkiintoisilta. Näistä tuli valittua retki Caprille. Caprin saari on vajaan tunnin laivamatkan päässä Napolista. Caprin saarella ensin käytiin Anacaprin kaupungissa, jossa noustiin hiihtohissillä näköalapaikalle, josta oli todella hienot näkymät. Toisena osana retkeä oli varsinainen Caprin kaupunki. Hienon näköinen paikka sekin, joskin turistikausi oli jo selvästi ohi siltä vuodelta, esim. lähes kaikki kaupat oli suljettuna.
Seitsemäs vierailukohde oli Rooma Italian pääkaupunki. Rooma on ollut yhden aikaisemman risteilymatkan loppupaikka, joten sekin oli tarkkaan nähty jo aikaisemmin. Retki täällä oli pelkät kuljetukset junalla Civitaveccian satamasta Roomaan lähelle Vatikaania. Taisin olla ensimmäistä kertaa ulkomailla junamatkalla. Juna ei ollut tavallinen julkinen italialainen juna, vaan hieman vanhan ajan tyylinen tilausmatkajuna. Junamatka oli yllättävän nopea tapa päästä sisämaahan Roomaan, tätä vaihtoehtoa voisin kyllä suositella muillekin. Roomassa toimin oppaana, jossa tiukalla aikataululla kiersimme pikaisesti enemmän kohteita kuin laivan retkillä olisi ollut mahdollista. Ensin Vatikaaniin, jossa nähtiin ja käytiin Pietarinkirkko ja Vatikaanin museo. Ei ollut yhtään jonoa museoon, joten tässä kohtaa säästettiin selvästi aikaa. Muut keskeiset kohteet, jotka ovat varsin lähellä toisiaan, kuten Colosseum, Trevin suihkulähde, Espanjalaiset portaat ja Panhenon kierrettiin tämän jälkeen.
Kahdeksas vierailukohde oli Firenze Italiassa, laivalla Livornon satama, koska Firenze on Rooman tapaan selvästi sisämaassa. Retkenä oli yhdistelmä Pisa ja Firenze. Näissä kohteissa olin myös käynyt aiemmin, kun automatkalla kiersimme Eurooppaa. Ensimmäinen osuus oli lyhyt vierailu Pisassa, jossa katseltiin tietysti kaltevaa tornia. Pisassa oltiin sen verran varhaiseen kellonaikaan, etteivät Ihmeiden aukion muut kohteet olleet vielä avoinna, lopputuloksena kaksi kertaa olen käynyt Pisassa, mutta vieläkään en ole nähnyt alueen muita rakennuksia sisältä. Toinen osuus oli kuljetus Firenzeen. Täällä toimin myös oppaana, vaikken paikkoja niin hyvin tuntenutkaan. Firenzessä käytiin sellaisissa kohteissa, jotka olivat jääneet väliin edellisellä matkalla mm. Ponte Vecchion sillalla, Uffizin galleriassa ja tuomikirkon kupolissa.
Matkan viimeinen vierailukohde oli Toulon Ranskassa. Tämän kohteen retkistä ei ollut löytynyt etukäteen selvää suosikkia. Laivalla niissä mitkä eniten kiinnosti, ei ollut enää paikkoja ja useissa muissa kohteissa joihin retkiä olisi ollut Marseillen suunnassa, olin jo jossain retkien kohteista käynyt aiemmin. Tässä kohteessa ei lähdetty varsinaiselle retkelle kauemmas ollenkaan. Selvää turnausväsymystä oli jo havaittavissa. Kaupunki oli merenlahden toisella puolella kuin laivan satama. Keskustaan oli kuljetus veneellä. Enkä Toulonista mitään erityistä nähtävääkään löytänyt. Nopein "retki" koko risteilyhistorian aikana, aikaa taisi mennä vain reilu tunti.
Risteily päättyi Barcelonaan Espanjassa. Barcelonassa oltiin vielä yksi yö hotellissa. Muutamaa vuotta aiemmin Barcelonassa käydessä risteilyn yhteydessä jäi tunne, että siellä jäi paljonkin näkemättä ja vähän jäi vielä tämän toisen kerran jälkeenkin. Kaupunkia kierrettiin nyt kahtena päivänä turistibussin kyydissä. Kohteiden väliset etäisyydet Barcelonassa ovat suuria, joten aikaa niihin kuluu paljon. Tarkemmin tutustutiin aiemmin näkemättä jääneisiin kohteisiin, kuten Sagrada Familia kirkkoon sisäpuolelta ja Park Güell puistoon.
Loppusanat Matkan ajankohta loppusyksystä oli oikeastaan ainoa kohta mikä etukäteen enemmän arvelutti, millainen mahtaa ollut sää siihen aikaan vuodesta. Sää yllätti positiivisesti, vettä satoi haitaksi asti ainoastaan Venetsiassa matkan toisena päivänä, muuten oli odotuksia ja tilastoja lämpimämpää, useimpina päivinä 15-20 astetta, muutaman päivänä vähän tätä enemmänkin. Risteily kohteista paras oli Taormina Sisiliassa Italiassa. Caprin retki olisi toinen jonka nostaisin vähän muiden edelle. Näissä kohteessa en ollut aiemmin käynyt, joka antoi niille edun matkan parasta kohdetta valitessa. Muuten useissakin kohteissa oli vähän tunne, "tämäkin on jo nähty", kaikkein eniten Ateenassa. Muissa kohteissa joissa olin jo aiemmin käynyt, oli tarjolla ja onnistuin valitsemaan retkiä, joissa oli ainakin vähän jotain uutta nähtävää. Matkalla ohjelman mukaisista kohteista Rhodos jäi pois. Teknisen vian takia laiva ei pysynyt aikataulussa matkan alkupuolella ja Rhodokselle asti ei päästy. Meripäiviä olisi voinut olla enemmänkin, etenkin kun toisella viikolla niitä ei ollut ollenkaan. Mahdollisesti tuleville matkoille mielenkiintoisia reittejä löytyisi vielä vaikka Aasian suunnasta, jossa vielä ei ole tullut risteilyllä käytyä. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||