Karibian risteily - Brilliance of the Seas
Johdanto Matkasuunnitelmia tehdessä en löytänyt oikeastaan mitään suomenkielistä materiaalia risteilymatkoista Karibialle, joten tämä sivu voi antaa muille asiasta kiinnostuneille omalta osaltaan suuntaa siitä mitä risteilymatka Karibialla voi pitää sisällään , vaikka tässä onkin kyse lähinnä vain omien matkakuvien esittämisestä. Matkasta tehdyt Internet-sivut koostuu seuraavista osista.
[Linkkejä muutettu 17.4.2005] Risteilyohjelma Risteilyn valinta oli mielenkiintoinen, muttei mitenkään helppo tehtävä. Ulkomaisien nettimatkatoimistojen avulla pystyy parhaiten tutustumaan risteilymatkojen uskomattomaan tarjontaan. Tarjolla olevista vaihtoehdoista kuitenkin vain pieni osa on sellaisia, joiden ostaminen suoraan Suomesta on mahdollista. Suunnittelun lähtökohtia olivat mahdollisimman uusi laiva, parvekkeellinen hytti ja risteilyn reitiltä toivottiin mahdollisimman monta pysähdystä eri kohteissa. Risteilyjen taustojen selvittämiseen toinen erinomainen vaihtoehto on risteilyaiheiset keskusteluryhmät, joista kannatta mainita ainakin Cruise Critic Message Boards. Risteilyn ajankohta oli huhtikuun lopussa 2003, koulusta valmistumisen aikaan, jonka juhlistamiseksi matkalla itse olin. Kyseiseen ajankohtaan sopivista vaihtoehdoista lopulta päädyttiin Royal Caribbean International varustamon kymmenen päivän yhdistelmä- risteilyyn läntisellä ja eteläisellä Karibialla Brilliance of the Seas laivalla. Valintaan vaikutti pitempikestoinen ja useamman vierailukohteen sisältävä risteily aivan uudella laivalla muita esillä olleita vaihtoehtoja vaihtoehtoja alempaan hintaan.
Matka alkoi 15.4 lennoilla Miamiin Amsterdamin kautta, lentomatkan kesto oli noin 15 tuntia, josta 2,5 tuntia Amsterdamin kentällä. Ennen risteilyä oli aikaa varattu kaksi kokonaista päivää Miamissa oloon. Miamissa tieto majoituspaikan vaihtumisesta tuli kuitenkin yllätyksenä. Uusi majoituspaikka kolmeksi yöksi ennen risteilyä oli lopulta erittäin tilavassa hotellihuoneistossa aivan South Beachin keskustassa Art Deco alueella.
Keskeisimmät Miamin South Beachin alueet ja nähtävyydet olivat kävelymatkan päässä hotellilta, joihin ensimmäisenä ja toisena matkapäivänä oli mahdollista tutustua.
Key West Kolmantena päivänä ohjelmassa oli retki Yhdysvaltojen mannermaan eteläkärkeen Key Westiin. Autolla matka Miamista Key Westiin on noin 250km. Auto onkin hyvä tapa matkustaa Key Westiin, sillä automatkalla pääsee näkemään sillat, jotka ovat matkan paras nähtävyys. Siltoja on yhteensä 42 kappaletta, joista suurin ja näyttävin on elokuvistakin tuttu Seven Mile Bridge ja sen rinnalla kulkeva vanha rinnakkaissilta.
Miami laivasta Laivan lähtiessä satamasta oli laivasta kaupunkiin erinomaiset näkymät.
Laiva ulkoa
Laiva sisältä Laivan keskipiste on yhdeksän kantta (kannet 4-11) korkea keskusaula Centrum. Centrumin ympärillä on suuri joukko laivan erilaisista palvelupisteistä tai sisäänkäynnit niihin. Alueella on myös suurin osa laivan hisseistä, jotka ovat kaikki näköalahissejä, osasta hisseistä on näkymä merellä päin ja osa keskiaulaan päin. Monien muiden laivojen tapaan aulatilaa koristaa suuri tilataideteos, tällä laivalla "Spiral Light", sekä useat pienemmät taideteokset.
Ruokailumahdollisuuksia laivalla on yhteensä kahdeksassa eri paikassa, joista tärkeimmät ovat kaksikerroksinen laivan pääruokasali Minstrel (~1200 paikkaa) ja itsepalveluravintola Windjammer (~400 paikkaa). Illallinen pääsalissa on jaettu kahteen vuoroon, joista meidän ruokailu oli pääkattauksessa klo 18.00. Illallisella ruokaa tarjoiltiin kahden tarjoilijan voimin, tarjoilun voi sanoa olleen itse ruokaa parempaa, joka oli toki hyvää sekin.
Viidennen risteilypäivän alkuyöstä ruokasalissa oli tarjolla Chocolate Midnight Buffet, jossa oli tarjolla pääasiassa suklaaleivonnaisia.
Pienempi laivan uima-allasalueista Solarium on katettu ja ilmastoitu alue. Tällä laivalla alueen sisustusteema on Intialainen.
Suurempi uima-allasalue baareineen laivan keskellä kansilla 11 ja 12. Molemmat allas-alueet on käytettävissä myös yöaikaan.
Kiipeilyseinä kannella 13 sekä aivan laivan takaosassa sijaitseva minigolfrata.
E1 luokan hytti 1022. E-luokan hytit ovat parvekkeellisia ulkohyttejä, joka on laivan yleisin hyttiluokka.
Merimaisemia laivalta matkan ensimmäisinä päivinä, eikä maisemat merellä matkan aikana näistä juuri muuttuneet.
Risteilyn ensimmäinen pysähdyspaikka oli Gozumelin saari Meksikon itärannikolla. Itse Gozumelin saareen ei matkalla ehtinyt tutustua lainkaan, sillä ohjelmassa oli retki mantereen puolelle Jukatain niemimaalle.
Retken ensimmäinen kohde oli Tulum. Tulum on viimeisimpiä Maya-intiaanien rakentamia ja asuttamia kaupunkeja ja alue kukoisti vielä noin 450 vuotta sitten. Muurien ja meren rajaamalla keskusalueella on pääasiassa vain uskonnollisia rakennuksia. Alueen rakennuksiin liittyy useita astrologisia yksityiskohtia kuten rakennusten seinissä olevat aukkoja, joiden läpi auringonvalo loistaa vain jonakin tiettynä ajankohtana.
Retken toinen kohde oli Xel-Ha niminen paikka, jota voisi kuvata lähinnä luonnonpuiston, jollainen alue siis on, ja vesipuiston välimuodoksi. Oma aika kohteessa meni lähinnä alueen luontoon tutustuessa. Lisätietoja kohteesta www.xel-ha.com.mx.
Meksikossa mantereen puolelle Jukatanin niemimaalle tehty retki oli hyvä huolimatta varsin tiukasta aikataulusta. Aikaa molemmissa kohteissa oli vain noin kaksi tuntia lopun ajan mennessä lauttamatkoihin Gozumelin ja Playa del Carmenin välillä se sieltä linja-automatkoihin kohteiden välillä.
Risteilyn toinen vierailukohde oli George Town Cayman saarilla. Tämä oli matkan ainoa kohde, jossa ei ole laivalle riittävän suurta satamaa, vaan laivat ankkuroivat lähelle rantaa, josta maihin päästiin pienillä laivan omilla yhteysaluksilla.
Retkikohteena oli Stingray City niminen alue, hiekkasärkkä meressä noin puolen tunnin venematkan päässä rannasta. Alueen erikoisuutena on kesyyntyneet rauskut, jotka tulevat uimareiden sekaan ruoan toivossa jota turistit niille antavat.
Seuraavaksi oli vuorossa postikorttien lähetys City of Hell nimisestä paikasta. Kohde on tunnettu postitoimiston lisäksi erikoisesta veden muovaamista teräväreunaisista kallioistaan. Tämän jälkeen aikaa oli viettää hetki rannalla hetki ennen laivalle paluuta.
Kolmas vierailukohde oli Montego Bay Jamaikalla. Jamaikalle ei oltu hankittu mitään retkeä, vaan lyhyen kaupunkikierroksen jälkeen muutama tunti rannalla ja takaisin laivalle ja näin Jamaika oli koettu.
Meripäivän jälkeen risteilyn neljäs vierailukohde oli Aruba eteläisellä Karibialla lähellä Venezuelan pohjoisrannikkoa. Aruba poikkeaa aiemmista pysähdyspaikoista huomattavasti luonnoltaan. Saarella ei juurikaan sada, joten se on käytännössä lähes aavikkoa ja jatkuvat samansuuntaiset tuulet saavat puutkin kasvamaan vinoiksi samaan suuntaan. Saari on tunnettu Oranjestad keskustassa olevista vanhoista värikkäistä Hollannin siirtomaa-ajan aikaisista rakennuksista sekä luonnonnähtävyytenä olevasta luonnon muovaamasta sillasta.
Retkenä Aruballa oli saarikierroksen ja meriretken yhdistelmä. Aruba on saarena niin pieni että tämänkin retken aikana sai saaresta ihan kattavan kokonaiskuvan, kuivaa ja kaktuksia.
Meriosuutena retkellä oli kierros turistisukellusveneellä, tarkemmin ottaen puolisukellusveneellä, Antilla nimisen laivan hylyllä, joka on alueen suurin hylky sekä vähän muutakin sen lähellä olevaa nähtävää.
Vierailuaika Aruballa oli selvästi muita kohteita pidempi, laivan lähtöaika satamasta oli vasta puolenyön jälkeen, joten Karibian auringonlaskua saattoi katsella ainoan kerran matkan aikana maalta käsin. Kuvia illasta Oranjestadin sataman läheisyydessä.
Viides ja risteilyn viimeinen vierailukohde oli Willemstad Curacaolla. Kaupungin maisemaa hallitsee suuri silta, jonka ali rahtilaivat pääsevät satamaan ja öljynjalostamolle. Muuten kaupungin keskusta on hyvin saman tyylinen vanhoineen rakennuksineen kuin Willemstad Aruballa.
Curacaolla oli omana ohjelmana laitesukelluksen kokeileminen. Paikanpäällä järjestyi sopiva "kurssi" Atlantis Diving Curacao nimisestä paikasta. Opetusvideon ja "oppitunnin" jälkeen varusteet päälle ja ensin rannalla matalassa vedessä perusteiden harjoittelua ja sen jälkeen sukellus rannan tuntumassa maksimissaan noin 7-8m syvyydessä. On helppo uskoa Curacaon olevan hyvä sukelluspaikka, kun rannan välittömästä läheisyydessäkin näki sukelluksen aikana useita erilaisia värikkäitä koralleja ja kaloja.
Paras laivan kuvauspaikka on Curacaon satama, jossa aiemmin olleet koko laivan ulkokuvatkin on otettu. Hauskana yksityiskohtana satamassa on ihmishahmoiset kivikasat.
Risteily päättyi sinne mistä se alkoikin ja takaisin Miamin satamassa oltiin aikaisin aamulla. Nyt näkymät kaupunkiin olisivat olleet erilaiset ja varmasti hienot jos vain olisi ollut ajoissa hereillä.
Viimeinen retki matkalla tehtiin Evergladesin suoalueelle Floridassa. Luonnonpuistossa nähtävyydet liittyvät itse alueeseen ja sen eläimiin, ennen kaikkea vapaisiin alligaattoreihin luonnossa.
Tämä retki päättyi kuljetukseen Miamin lentokentälle, josta paluulennot Suomeen samaa reittiä kun tultaessa.
Kelit matkalla olivat erinomaiset, tasaisen lämmintä hieman 25°C yläpuolella, merellä tuulesta ei ollut haittaa ja vaikka aurinko ei jatkuvasti pilvettömältä taivaalta paistanutkaan, ei sadetta saatu kuin muutama tunti koko matkan aikana. Laiva oli juuri niin hieno kuin osasi odottaa, palvelu oli todella erinomaista, ehkä ruoka ei ollut aina aivan niin hyvää kuin oli odottanut. Paras laivan tapahtumista oli Chocolate Midnight Buffet. Risteilyn paras vierailukohde oli Grand Cayman ja huonoin Jamaika. Tehdyistä retkistä paras kokonaisuus oli Stingray Cityn retki, mikään retki ei ollut varsinaisesti huono, mutta Meksikon retken kohteissa aikaa oli liian vähän. Mieluiten lähtisin matkan kohteista uudelleen kuitenkin Meksikoon. Kokonaisuutena matkan voi siis sanoa vastanneen hyvin odotuksia. Kun ajatellaan myös matkan kustannuksia olisi tarkastelun tulos kenties hieman kriittisempi. Kuitenkin tämän matkan ajoitus oli ainutkertainen, eikä toista samanlaista matkaa näihin kohteisiin tule varmastikaan myöhemmin tehtyä. Jos asiaan on kiinnostusta, niin unohda kustannusten miettiminen ja rohkeasti matkalle.
|