Karibian risteily - Brilliance of the Seas

|  Päivitetty 17.4.2005  |    Vierailua tällä sivulla 29.5.2003 jälkeen  |

Näytä kehystetty sivu

 


Johdanto

Matkasuunnitelmia tehdessä en löytänyt oikeastaan mitään suomenkielistä materiaalia risteilymatkoista Karibialle, joten tämä sivu voi antaa muille asiasta kiinnostuneille omalta osaltaan suuntaa siitä mitä risteilymatka Karibialla voi pitää sisällään , vaikka tässä onkin kyse lähinnä vain omien matkakuvien esittämisestä.

Matkasta tehdyt Internet-sivut koostuu seuraavista osista.

  • Lyhyet tekstikappaleet sisältävä sivu matkan keskeisistä kohteista kohtuullisesti kuvitettuna (tämä sivu).

  • Edellisen täydentävästä kuvagalleriasta lyhyin kuvatekstein, jossa on huomattava määrä lisäkuvia laivalta ja retkikohteista.

  • Kuvagalleriasta avautuvat kuvat on ketjutettu 10 sekunnin välillä vaihtuvaksi diaesitykseksi (vaatii laajakaistayhteyden).

 [Linkkejä muutettu 17.4.2005]


Risteilyohjelma

Risteilyn valinta oli mielenkiintoinen, muttei mitenkään helppo tehtävä. Ulkomaisien nettimatkatoimistojen avulla pystyy parhaiten tutustumaan risteilymatkojen uskomattomaan tarjontaan. Tarjolla olevista vaihtoehdoista kuitenkin vain pieni osa on sellaisia, joiden ostaminen suoraan Suomesta on mahdollista. Suunnittelun lähtökohtia olivat mahdollisimman uusi laiva, parvekkeellinen hytti ja risteilyn reitiltä toivottiin mahdollisimman monta pysähdystä eri kohteissa. Risteilyjen taustojen selvittämiseen toinen erinomainen vaihtoehto on risteilyaiheiset keskusteluryhmät, joista kannatta mainita ainakin Cruise Critic Message Boards.

Risteilyn ajankohta oli huhtikuun lopussa 2003, koulusta valmistumisen aikaan, jonka juhlistamiseksi matkalla itse olin. Kyseiseen ajankohtaan sopivista vaihtoehdoista lopulta päädyttiin Royal Caribbean International varustamon kymmenen päivän yhdistelmä- risteilyyn läntisellä ja eteläisellä Karibialla Brilliance of the Seas laivalla. Valintaan vaikutti pitempikestoinen ja useamman vierailukohteen sisältävä risteily aivan uudella laivalla muita esillä olleita vaihtoehtoja vaihtoehtoja alempaan hintaan.

 

Päivä Kohde Tulo Lähtö
18.4 Pe Miami - USA    17:00
19.4 La Merellä      
20.4 Su Gozumel - Meksiko 7:00 16:00
21.4 Ma Georgetown - Grand Cayman 8:30 18:00
22.4 Ti Montego Bay - Jamaika 8:00 18:00
23.4 Ke Merellä      
24.4 To Oranjestad - Aruba 8:00 0:30
25.4 Pe Willemstad - Curacao 8:00 17:00
26.4 La Merellä      
27.4 Su Merellä      
28.4 Ma Miami - USA  8:30   

Risteilyaikataulu

 

 

Reittikartta

 


Miami

Matka alkoi 15.4 lennoilla Miamiin Amsterdamin kautta, lentomatkan kesto oli noin 15 tuntia, josta 2,5 tuntia Amsterdamin kentällä. Ennen risteilyä oli aikaa varattu kaksi kokonaista päivää Miamissa oloon. Miamissa tieto majoituspaikan vaihtumisesta tuli kuitenkin yllätyksenä. Uusi majoituspaikka kolmeksi yöksi ennen risteilyä oli lopulta erittäin tilavassa hotellihuoneistossa aivan South Beachin keskustassa Art Deco alueella.

 

Hotellin sisäänkäynti

 

Hotellin sisäpiha

 

Osa hotellihuoneistoa

 

Keskeisimmät Miamin South Beachin alueet ja nähtävyydet olivat kävelymatkan päässä hotellilta, joihin ensimmäisenä ja toisena matkapäivänä oli mahdollista tutustua.

 

Miami Beach rantaa

 

Ocean Drive

 

Downtown

 

Key West

Kolmantena päivänä ohjelmassa oli retki Yhdysvaltojen mannermaan eteläkärkeen Key Westiin. Autolla matka Miamista Key Westiin on noin 250km. Auto onkin hyvä tapa matkustaa Key Westiin, sillä automatkalla pääsee näkemään sillat, jotka ovat matkan paras nähtävyys. Siltoja on yhteensä 42 kappaletta, joista suurin ja näyttävin on elokuvistakin tuttu Seven Mile Bridge ja sen rinnalla kulkeva vanha rinnakkaissilta.

 

Siltoja matkalla - Seven Mile Bridge

 

Seven Mile Bridge ja vanha rinnakkaissilta

 

Vanha rautatiesilta

 

Yhdysvaltojen mannermaan eteläpiste

 

Majakka

 

Ernest Hemingwayn kotitalo

 

Miami laivasta

Laivan lähtiessä satamasta oli laivasta kaupunkiin erinomaiset näkymät.

 

Biscayne Bay / South Beach

 

South Point Park ja suuret asuinrakennukset

 

Miami Beach

 


Brilliance of the Seas

 

Risteilymatkalla matkan pääkohde on tietysti laiva, joten lyhyt esittely laivasta.

 

Brilliance of the Seas on kesällä 2002 liikennöin aloittanut alus. Laiva on Radiance- luokan alus, joka edustaa Royal Caribbean yhtiön uusinta alustyyppiä ja on toinen sarjassaan.  Kooltaan tämän tyypit alukset eivät edusta kaikkein suurimpia, vaan ovat mitoiltaan esim. Panaman kanavassa kulkemaan sopivia, ero suurimpiin laivatyyppeihin on lähinnä aluksen leveydessä. Laivan hyteistä suurin osa on ulkohyttejä omalla parvekkeella ja lasin osuus ulkoseinämateriaalina on merkittävä, eli myös hytin sisäpuolelta on merinäköala.  Risteilyaluksissa uudella tavalla sovellettu kaasuturbiini- tekniikka tarjoaa matkustajille entistä vakaamman ja hiljaisemman vaihtoehdon.

 

 
Pituus 293m - Leveys 32m - 90,030 GT
1056 hyttiä, joista 818 ulkohyttiä
2100 / 2501 (max.)  matkustajaa
858 miehistön jäsentä
Tällä risteilyllä 2317 matkustajaa, joista 528 lapsia, 4 Suomalaista matkustajaa
Minstrel ruokasali 1229 paikkaa,
Pacifica Theatre 894 paikkaa
yhteensä 8 ravintolaa, 6 uima-allasta
Neitsytmatka 19.6.2002
Rakentaja Meyer Werft - Saksa

 

Laiva ulkoa

 

Etuviistosta - Suurempi versio

 

Takaviistosta - Suurempi versio

 

Kyljen muoto

 

Laiva sisältä

Laivan keskipiste on yhdeksän kantta (kannet 4-11) korkea keskusaula Centrum. Centrumin ympärillä on suuri joukko laivan erilaisista palvelupisteistä tai sisäänkäynnit niihin. Alueella on myös suurin osa laivan hisseistä, jotka ovat kaikki näköalahissejä, osasta hisseistä on näkymä merellä päin ja osa keskiaulaan päin. Monien muiden laivojen tapaan aulatilaa koristaa suuri tilataideteos, tällä laivalla "Spiral Light", sekä useat pienemmät taideteokset.

 

Centrum alaosaa

 

Illalla

 

Formal night

 

Päivällä

 

Illalla - Suurempi versio

 

Laajakulmakuva ylöspäin - Suurempi versio

 

Ruokailumahdollisuuksia laivalla on yhteensä kahdeksassa eri paikassa, joista tärkeimmät ovat kaksikerroksinen laivan pääruokasali Minstrel (~1200 paikkaa) ja itsepalveluravintola Windjammer (~400 paikkaa). Illallinen pääsalissa on jaettu kahteen vuoroon, joista meidän ruokailu oli pääkattauksessa klo 18.00. Illallisella ruokaa tarjoiltiin kahden tarjoilijan voimin, tarjoilun voi sanoa olleen itse ruokaa parempaa, joka oli toki hyvää sekin.

 

Minstrel ruokasali - Suurempi versio

 

Minstrel ruokasali

 

Minstrel ruokasali

Viidennen risteilypäivän alkuyöstä ruokasalissa oli tarjolla Chocolate Midnight Buffet, jossa oli tarjolla pääasiassa suklaaleivonnaisia.

 

Chocolate Midnight Buffet - Jonotusta

 

Jääveistos

 

Suklaaveistoksia

 

Pienempi laivan uima-allasalueista Solarium on katettu ja ilmastoitu alue. Tällä laivalla alueen sisustusteema on Intialainen.

 

Solarium

 

Solarium

 

Solarium illalla

 

Suurempi uima-allasalue baareineen laivan keskellä kansilla 11 ja 12. Molemmat allas-alueet on käytettävissä myös yöaikaan.

 

Laivan nimikyltti

 

Meripäivänä

 

Laajakulmakuva illalla

 

Kiipeilyseinä kannella 13 sekä aivan laivan takaosassa sijaitseva minigolfrata.

 

Kiipeilyseinä ja lasten vesiliukumäki

 

Ensimmäistä kertaa kiipeämässä

 

Minigolf

 

E1 luokan hytti 1022. E-luokan hytit ovat parvekkeellisia ulkohyttejä, joka on laivan yleisin hyttiluokka.

 

Hytti - Suurempi versio

 

Parveke

 

Pyyhe-eläin

 

Merimaisemia laivalta matkan ensimmäisinä päivinä, eikä maisemat merellä matkan aikana näistä juuri muuttuneet.

 

Merimaisema parvekkeelta

 

Auringonlasku - ensimmäinen meripäivä

 

Auringonnousu  - Gozumel

 


Gozumel - Meksiko

Risteilyn ensimmäinen pysähdyspaikka oli Gozumelin saari Meksikon itärannikolla.

Itse Gozumelin saareen ei matkalla ehtinyt tutustua lainkaan, sillä ohjelmassa oli retki mantereen puolelle Jukatain niemimaalle.

 

Gozumel laajakulmakuva

 

Play del Carmen ranta

  

 

Retken ensimmäinen kohde oli Tulum. Tulum on viimeisimpiä Maya-intiaanien rakentamia ja asuttamia kaupunkeja ja alue kukoisti vielä noin 450 vuotta sitten. Muurien ja meren rajaamalla keskusalueella on pääasiassa vain uskonnollisia rakennuksia. Alueen rakennuksiin liittyy useita astrologisia yksityiskohtia kuten rakennusten seinissä olevat aukkoja, joiden läpi auringonvalo loistaa vain jonakin tiettynä ajankohtana.

 

Laajakulmakuva alueesta

 

Maya-temppelin raunioita

 

Ranta

 

Retken toinen kohde oli Xel-Ha niminen paikka, jota voisi kuvata lähinnä luonnonpuiston, jollainen alue siis on, ja vesipuiston välimuodoksi. Oma aika kohteessa meni lähinnä alueen luontoon tutustuessa. Lisätietoja kohteesta www.xel-ha.com.mx.

 

Xel-Ha laajakulmakuva

 

Alueen luontoa

 

Lisko

 

Meksikossa mantereen puolelle Jukatanin niemimaalle tehty retki oli hyvä huolimatta varsin tiukasta aikataulusta. Aikaa molemmissa kohteissa oli vain noin kaksi tuntia lopun ajan mennessä lauttamatkoihin Gozumelin ja Playa del Carmenin välillä se sieltä linja-automatkoihin kohteiden välillä.

 


George Town - Grand Cayman

Risteilyn toinen vierailukohde oli George Town Cayman saarilla. Tämä oli matkan ainoa kohde, jossa ei ole laivalle riittävän suurta satamaa, vaan laivat ankkuroivat lähelle rantaa, josta maihin päästiin pienillä laivan omilla yhteysaluksilla.

 

Yhteysalus rantaan ja laituri laivan kyljessä

 

George Town satama

 

Muita laivoja rannan tuntumassa

 

Retkikohteena oli Stingray City niminen alue, hiekkasärkkä meressä noin puolen tunnin venematkan päässä rannasta. Alueen erikoisuutena on kesyyntyneet rauskut, jotka tulevat uimareiden sekaan ruoan toivossa jota turistit niille antavat.

 

Laajakulmakuva hiekkasärkältä

 

Rauskuja uimareiden jaloissa

 

Rausku

 

Seuraavaksi oli vuorossa postikorttien lähetys City of Hell nimisestä paikasta. Kohde on tunnettu postitoimiston lisäksi erikoisesta veden muovaamista teräväreunaisista kallioistaan. Tämän jälkeen aikaa oli viettää hetki rannalla hetki ennen laivalle paluuta.

 

Laajakulmakuva alueesta

 

Kalliomuodostumia

 

Kalliomuodostumia

 


Montego Bay - Jamaika

Kolmas vierailukohde oli Montego Bay Jamaikalla. Jamaikalle ei oltu hankittu mitään retkeä, vaan lyhyen kaupunkikierroksen jälkeen muutama tunti rannalla ja takaisin laivalle ja näin Jamaika oli koettu. 

 

Kauppa-alue

 

Doctor's Cave ranta

 

Palmun alla

 


Oranjestad - Aruba

Meripäivän jälkeen risteilyn neljäs vierailukohde oli Aruba eteläisellä Karibialla lähellä Venezuelan pohjoisrannikkoa. Aruba poikkeaa aiemmista pysähdyspaikoista huomattavasti luonnoltaan. Saarella ei juurikaan sada, joten se on käytännössä lähes aavikkoa ja jatkuvat samansuuntaiset tuulet saavat puutkin kasvamaan vinoiksi samaan suuntaan. Saari on tunnettu Oranjestad keskustassa olevista vanhoista värikkäistä Hollannin siirtomaa-ajan aikaisista rakennuksista sekä luonnonnähtävyytenä olevasta luonnon muovaamasta sillasta.

 

Ostoskeskus

 

Vanhoja värikkäitä rakennuksia

 

Laajakulmakuva keskustasta

 

Retkenä Aruballa oli saarikierroksen ja meriretken yhdistelmä. Aruba on saarena niin pieni että tämänkin retken aikana sai saaresta ihan kattavan kokonaiskuvan, kuivaa ja kaktuksia.

 

Majakka

 

Casibarin kalliomuodostumat

 

Luonnonsilta

 

Meriosuutena retkellä oli kierros turistisukellusveneellä, tarkemmin ottaen puolisukellusveneellä, Antilla nimisen laivan hylyllä, joka on alueen suurin hylky sekä vähän muutakin sen lähellä olevaa nähtävää.

 

Turistisukellusvene

 

Osa hylkyä veden alla

 

Pikkukaloja hylyllä

 

Vierailuaika Aruballa oli selvästi muita kohteita pidempi, laivan lähtöaika satamasta oli vasta puolenyön jälkeen, joten Karibian auringonlaskua saattoi katsella ainoan kerran matkan aikana maalta käsin. Kuvia illasta Oranjestadin sataman läheisyydessä.

 

Auringonlasku - Suurempi versio

 

Keskusta illalla

 

Keskusta illalla

 

Laiva auringonlaskun aikaan

 

Laiva illalla

 

Laiva illalla

 


Willemstad - Curacao

Viides ja risteilyn viimeinen vierailukohde oli Willemstad Curacaolla. Kaupungin maisemaa hallitsee suuri silta, jonka ali rahtilaivat pääsevät satamaan ja öljynjalostamolle. Muuten kaupungin keskusta on hyvin saman tyylinen vanhoineen rakennuksineen kuin Willemstad Aruballa.

 

Silta

 

Keskusta

 

Keskusta lähempää

 

Curacaolla oli omana ohjelmana laitesukelluksen kokeileminen. Paikanpäällä järjestyi sopiva "kurssi" Atlantis Diving Curacao  nimisestä paikasta.  Opetusvideon ja "oppitunnin" jälkeen varusteet päälle ja ensin rannalla matalassa vedessä perusteiden harjoittelua ja sen jälkeen sukellus rannan tuntumassa maksimissaan noin 7-8m syvyydessä. On helppo uskoa Curacaon olevan hyvä sukelluspaikka, kun rannan välittömästä läheisyydessäkin näki sukelluksen aikana useita erilaisia värikkäitä koralleja ja kaloja.

 

Ensimmäistä kertaa sukeltamassa

 

Ensimmäistä kertaa sukeltamassa

 

Ensimmäistä kertaa sukeltamassa

 

Paras laivan kuvauspaikka on Curacaon satama, jossa aiemmin olleet koko laivan ulkokuvatkin on otettu. Hauskana yksityiskohtana satamassa on ihmishahmoiset kivikasat.

 

Kivi-ihmiset satamassa - Suurempi versio

 

Kivi-ihmiset satamassa

 

 


Everglades - USA

Risteily päättyi sinne mistä se alkoikin ja takaisin Miamin satamassa oltiin aikaisin aamulla. Nyt näkymät kaupunkiin olisivat olleet erilaiset ja varmasti hienot jos vain olisi ollut ajoissa hereillä.

 

Miami aamulla

 

Miami aamulla

 

 

Viimeinen retki matkalla tehtiin Evergladesin suoalueelle Floridassa. Luonnonpuistossa nähtävyydet liittyvät itse alueeseen ja sen eläimiin, ennen kaikkea vapaisiin alligaattoreihin luonnossa.

 

Venematka suolle

 

Alligaattori

 

Suota silmänkantamattomiin

 

Tämä retki päättyi kuljetukseen Miamin lentokentälle, josta paluulennot Suomeen samaa reittiä kun tultaessa.

 


Loppusanat

Kelit matkalla olivat erinomaiset, tasaisen lämmintä hieman 25°C yläpuolella, merellä tuulesta ei ollut haittaa ja vaikka aurinko ei jatkuvasti pilvettömältä taivaalta paistanutkaan, ei sadetta saatu kuin muutama tunti koko matkan aikana.

Laiva oli juuri niin hieno kuin osasi odottaa, palvelu oli todella erinomaista, ehkä ruoka ei ollut aina aivan niin hyvää kuin oli odottanut. Paras laivan tapahtumista oli Chocolate Midnight Buffet. Risteilyn paras vierailukohde oli Grand Cayman ja huonoin Jamaika. Tehdyistä retkistä paras kokonaisuus oli Stingray Cityn retki, mikään retki ei ollut varsinaisesti huono, mutta Meksikon retken kohteissa aikaa oli liian vähän. Mieluiten lähtisin matkan kohteista uudelleen kuitenkin Meksikoon.

Kokonaisuutena matkan voi siis sanoa vastanneen hyvin odotuksia. Kun ajatellaan myös matkan kustannuksia olisi tarkastelun tulos kenties hieman kriittisempi. Kuitenkin tämän matkan ajoitus oli ainutkertainen, eikä toista samanlaista matkaa näihin kohteisiin tule varmastikaan myöhemmin tehtyä. Jos asiaan on kiinnostusta, niin unohda kustannusten miettiminen ja rohkeasti matkalle.