Automatka Eurooppaan


Johdanto

Jo vuosia oli ollut mielessä lähteä kiertämään Eurooppaa autolla ja tänä vuonna oli sitten viimein tämän matkan aika.
Tältä sivulta löydät matkakuvat ja hieman kommentteja matkasta.


Suunnittelu

Olisi helppo poimia kiinnostavia tai tunnettuja kohteita jo yksittäisistä maista yhden lyhyen matkan kohteiksi. Kun kuitenkin matkalla halusi nähdä mahdollisimman paljon eri paikkoja yhden matkan aikana tulee reitin pituus väkisin suureksi ja matkan kesto pitkäksi. Nyt matkaan käytettiin koko kolmen viikon kesäloma. Tällä kertaa ei  tullut sorruttua ehkä turhankin tarkkaan etukäteissuunnitteluun, reittiin tehtiin useita pieniä viimehetken muutoksia, eikä yksityiskohtien suunnitteluun, kuten tutustua etukäteen eri kaupunkien nähtävyyksiin, tullut kovin paljoa panostettua. Tarkoitus oli tehdä päätökset myös esim. yöpymisten suhteen paikan päällä tilanteen mukaan riippuen siitä missä satutaan olemaan.

Matkareitti ja aikataulu suunniteltiin Autoroute ohjelmalla, joten sillä sai ainakin jonkunlaisen käsityksen suunnitellun aikataulun realistisuudesta. Reitti käsitti kaikki Keski-Euroopan maat ja se oli hyvin pitkälti suunniteltu kulkemaan suurten kaupunkien kautta, sisältäen muutaman muun mielenkiintoiseksi oletetun kohteen, vaikka ne eivät muuten reitin varrella olisivat olleetkaan, sekä osa väleistä oli tarkoitus ajaa hieman pienempiä teitä pitkin. Suunnitellun reitin yhteispituus oli noin 7300km.

Yhteenveto siitä miten matka toteutui lopussa.

 

 

 


Berliini - Saksa

Laivamatkan Hangosta Rostockiin Saksaan, automatkan Berliiniin ja ensimmäisen yöpymisen jälkeen matkan kolmantena päivänä oli viimein ensimmäinen varsinainen kohde Berliini. Etukäteissuunnitelmissa Berliini oli lähinnä läpiajokohde. Joka tapauksessa siellä tuli "pysähdyttyä" kahdessa paikassa, keskustassa ja Wittenbergplatzin suunnalla. Nähtyä tuli mm. Brandenburgin portti, joka olikin oikeastaan ainoa kohde, jonka etukäteen tutustumatta kaupungista tiesi. TV-tornista näki keskustaa hieman laajemmalta alueelta.

 

Siegessäule

 

Brandenburgin portti

 

TV torni

 

Keskusta TV tornista
  

 

Berliner Dom - Berliinin katedraali
  

 

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche
vanhan tornin rauniot

 


Praha - Tsekki

Berliinin lisäksi päivän toinen kohde oli Praha. Prahan suhteen odotuksetkin oli jo paljon korkeammalla. Prahaan tultaessa oltiin reilusti "aikataulusta" myöhässä, joten keskustan kävelylenkki jäi myöhäiseen iltaan. Parempi niin sillä pimeässä keskusta näytti varmasti paremmalta kuin päivällä. Nähtävyyksistä Kaarlen silta oli lähinnä mielessä, eikä se pettänyt odotuksia.

 

Karlov Most - Kaarlen silta ennen pimeää

 

Sillalta keskustan suuntaan

 

Prahan linna

 

Silta pimeässä

 

Vanha vesiratas

 

Vanhan kaupungin aukiota

 

Orloj - kellotorni

 

Astrologiset kellot tornin alaosassa

 

Astrologiset kellot tornin alaosassa

 


Wien - Itävalta

Wien ei ollut alusta lähtien mukana edes vierailtavien kohteiden joukossa, mutta sinne kuitenkin seuraavaksi suunnattiin. Ensin löydettiin sattumalta tie Praterin huvipuistoon, josta tiedettiin suuren vanhan maailmanpyörän löytyvän (korkeus ~65 m, avattu 1897). Tämän jälkeen tutustuttiin keskustaan hieman tarkemmin. Wienin jälkeen ajettiin läpi suurimman osaa Itävaltaa leveyssuunnassa varsin pieniä teitä pitkin, mikä oikeastaan olikin hyvä vaihtoehto moottoriteille mielenkiintoisine teineen ja maisemineen.

 

Riesenrad-maailmanpyörä

 

Maailmanpyörä

 

Keskustaa huipulta nähtynä

 

Raatihuone

 

Maria-Theresien-Platz ja taidemuseo

 

Hofburgin linna

 


Kotkanpesä - Saksa

Saksan puolelta Itävallan rajan tuntumasta läheltä Salzburgia löytyy Kotkanpesä, Hitlerin aikoinaan 50-vuotislahjaksi saama teehuone, joka on 1834 metrin korkeudessa. Rakennuksessa on nykyään ravintola. Paikalta olisi sään salliessa myös erinomaiset näkymät kauas ympäristöön. Tällä kertaa sää ei kuitenkaan ollut suosiollinen. Paikalle tultaessa kohde näkyi vielä jotenkuten alhaalta, mutta noin parin tunnin kuljetuksen odottelun aikana paikka oli jo puoliksi pilven sisällä. Rinteen toiselta puolelta näkyi hieman ympäristöön kun taas toiselle puolelle rinnettä ei näkynyt lainkaan.

 

Näkymä huipulle alhaalta ...

 

... ja lähempää

 

Ylätasanteelta nähtynä

 

Kapea tie ylätasanteelle

 

Tunnelin kautta hissillä huipulle

 

Huipulta nähtynä

 

Näkymä huipulta

 

Läheinen rinne ollaan noin 1850m korkeudessa

 

 


Krimmler - Itävalta

Krimmlerin vesiputoukset ovat Itävallan Alppien suurimmat. Putoukset koostuvat kolmesta peräkkäisestä putouksesta, joiden yhteinen putouskorkeus on 380 m.

 

Putoukset kaukaa nähtynä

 

Alimman putouksen juurella

 

Alimman putouksen juurella

 


Vuoristomaisemia

Matkan näyttävimpiin matkaosuuksiin kuului osuus Itävallasta kohti Venetsiaa.

 

Vuoristomaisema

 

Vuoristomaisema

 

Vuoristomaisema

 


Venetsia - Italia

Matkan kenties odotetuin kohde etukäteen oli Venetsia. Venetsia olikin juuri odotusten mukainen, paljon kanavia sekä kapeita sokkeloisia katuja siellä missä vettä ei ollut. Luonnollisesti turisteja oli myös valtavasti, ainakaan pitempiä jonoja ei muualla matkan aikana näkynyt. Edullisin tapa liikkua Venetsiassa on käyttää vesibussia, kalliimmilla vaihtoehdoilla pääsee toisaalta näkemään myös pienempiä kanavia.

 

Vesikulkuneuvo josta Venetsia tunnetaan

 

Edullisten vesibussien pysäkki näyttää tältä

 

Grand Canal

 

Kellotornista nähtynä

 

Kellotornista nähtynä

 

Basilica di San Marco

 

Paljon lintuja San Marcon torilla

 

Huokausten silta

 

Rialto silta

 


Rimini - Italia

Rimini hiekkarantoineen Adrianmeren rannalla oli matkalla ns. lepopäivä. Reilu 30 asteen lämpötila ja sunnuntaipäivä olivat houkutelleet rannalle paljon muitakin ihmisiä. Suhteellisen lyhyt matka Riminille kesti ruuhkassa pari tuntia suunniteltua kauemmin.

 

Rantakatua

 

Rantaa pohjoiseen

 

Rantaa etelään

 


San Marino - San Marino

Läheltä Riminin rantakohdetta löytyy maailman vanhin tasavalta San Marino. Asukkaita tässä Euroopan kolmanneksi pienimmässä pikkuvaltiossa on vajaa 30000. Keskellä valtiota kohoaa pieni vuori, jonka huipulla ovat linnoitukset.

 

Linnoitukset joista San Marino tunnetaan

 

Ensimmäinen torni

 

Toinen torni

 

Kolmas torni

 

Ensimmäinen lähempää

 

Ensimmäisen sisäpihaa

 


Firenze - Italia

Samana päivänä San Marinon kanssa käytiin vielä Firenzessä. Sieltä mieleen jäi suuri tuomiokirkko kupolin kattofreskoineen.

 

Kastekappeli

 

Tuomiokirkko

 

Kellotorni

 

Tuomiokirkko sisältä

 

Kattofreskot

 

 


Pisa - Italia

Pisan kalteva torni kuuluu Italian tunnetuimpiin nähtävyyksiin. Kellotornin kaltevuus on noin 5,5 astetta ja korjaustoimin kallistuminen on pysäytetty ja tornia oikaistu, joten torniin pääsee jälleen myös huipulle. Huippua kohden kapeiksi käyvistä portaista huomaa monen muunkin käyneen siellä vuosisatojen aikana.

 

Kastekappeli

 

Tuomiokirkko

 

Kalteva torni

 

Kellot tornin huipulla

 

Kuluneet portaat

 

Campo dei Miracoli - Ihmeiden aukio

 


Gardajärvi - Italia

Vuorten reunustama Gardajärvi Italian pohjoisosassa tuntui olevan myös turistien suosiossa, vaikka varsinainen rantakohde se ei olekaan. Sen sijaan vesiurheiluun paikka lienee ihanteellinen. Järven puoliväli oli täynnä purjehtijoita veneineen ja pohjoisosassa taas oli runsaasti purjelautailijoita.

 

Desenzano del Garda

 

Sirmione

 

Sirmione - linna

 

Malsecine

 

Riva del Garda

 

Riva del Garda - purjelautailijoita

 


Milano - Italia

Milano meni pitkälti ostoksia tehden - ei tosin omia. Milanosta nähtävyyksiin kuuluu myös Duomo, katedraali, jonka rakentaminen kesti 400 vuotta, ja se olikin upea yksityiskohtineen ja lasimaalauksineen auringon paistaessa niiden läpi muuten hämärään sisätilaan.

 

Castello Sforzesco

 

Sisäänkäynti Vittoria Emanuele kauppakadulle

 

Katedraali

 

Kirkko sisältä

 

Kirkko sisältä

 

Mahtavat lasimaalaukset

 


Monaco - Monaco

Eräs matkan odotetuimmista kohteista oli Monaco, vaikka eihän tähän maailman toiseksi pienimpään maahan paljon nähtävää mahdukaan. Maan asukasluku on reilu 32000 ja koko on vain kaksi neliökilometriä. Nähtyä tuli Casino ja ruhtinaan palatsin alue sekä niiden väliin jäävä satama. Tulihan sitä ajettua omalla autolla muutama pätkä Formula-ratanakin toimivia katuja pitkin.

 

Casino

 

Casinon edustaa

 

Satama

 

Satama palatsialueen suunnasta

 

Laajakulmakuva satamasta

 

Laajakulmakuva satamasta palatsialueelta

 


Nizza - Ranska

Matkan toinen "rantakohde" oli Nizza, jossa ranta tosin ei ole hiekkaa vaan pieniä pyöreitä kiviä.

 

Rantakatu

 

Kivinen ranta

 

Tyylikäs hotelli rannalla

 


Chamonix Mont Blanc - Ranska

Euroopan korkein vuori Mont Blanc sijaitsee Ranskan ja Italian rajalla, eikä sieltä ole Sveitsiinkään pitkä matka. Vuoren ali kulkee kenties tunnetuin maantietunneli, joka oli kyllä yllättävän pieni ja pituudeltaankin vasta matkan toiseksi pisin. Chamonixn kaupungista olisi mahdollisuus nousta myös katsomaan itse vuoren huippua. Muutenkin tässä paikassa olisi voinut pysähtyä pidempäänkin, jos aikataulussa olisi siihen varauduttu.

 

Mont Blancin tunneli edessä

 

Lumisten huippujen suuntaan

 

Bossons jäätikkö

 


Leysin - Sveitsi

Sveitsin puolella ennen kaupunkikohteita oli tarkoitus käydä katsomassa vuoristomaisemia vuoren huipulta. Huippu oli kuitenkin pilven sisällä, joten näkyvyys oli ajoittain lähes olematon. Hiihtohissiä huipulle tuli kuitenkin kokeiltua.

 

Hiihtohissi huipulle

 

Hissin yläpää

 

Näköalaravintola

 


Lausanne - Sveitsi

Olympialaisten vuoksi Lausanne oli erityisen ajankohtainen, sijaitseehan siellä monia olympialaisiin liittyviä nähtävyyksiä.

 

Olympiapuisto

 

Olympiamuseo

 

Olympiatuli

 


Zürich - Sveitsi

Zürichin vanhaa keskustaa käytiin pikaisesti katsomassa yöpymistä seuraavana aamuna.

 

Keskustaa

 

Keskustaa

 

Keskustaa

 


Hell Grottoes - Sveitsi

Zürichin suunnalla sijaitsee useampiakin luolia, joista tämä oli reitin varrella Liechtensteiniin mentäessä, kunhan valitsi hieman pienemmän tien. Luolissa on erikoisia kalkkikivimuodostumia ja niissä on nähtävissä selvästi vedenpinnan vaihtelut aikojen kuluessa.

 

"Järvi" luolan pohjalla

 

Tippukiviluola

 

Puun juuri luolan katosta

 


Liechtenstein - Liechtenstein

Matkan kolmas pikkuvaltio on pinta-alaltaan jo selvästi edellisiä suurempi, vaikka asukkaita siellä on suunnilleen yhtä paljon. Tässä maassa ei taida juuri nähtävää olla, koska lähes kaikissa postikorteissakin oli sama aihe. Silmiin pistävää tässä maassa oli pankkien suuri määrä.

 

Tärkeimmät nähtävyydet

 

Linna lähempää

 

 


Innsbruck - Itävalta

Kaksi seuraavaa kohdetta eivät kuuluneet alkuperäiseen reittisuunnitelmaan, mutta paria "TV:stä tuttua" kohdetta käytiin kuitenkin katsomassa.

 

Suurin hyppyrimäki

 

Pidettyjen olympialaisten tunnusmerkit

 

Innsbruckin keskustaa

 

Garmisch-Partenkischen - Saksa

 

Hyppyrimäet

 

Olympiastadion

 

 


Neuschwanstein - Saksa

Etelä-Saksassa lähellä Müncheniä sijaitsee Ludwig II:n linna. Linna ei ole kovin vanha, sen rakentamien aloitettiin 1869, eikä se sisältä koskaan täysin valmistunut kuninkaan kuoltua. Ulkoasunsa perusteella kyseessä on yksi tunnetuimmista linnoista, toisaalta linnaa ei itse päässyt näkemään siitä kuvakulmasta mistä se on tunnetuin.

 

Linna

 

Marienbrücken sillalta katsottuna

 

Linnalle vievän polun varrelta

 

Etuosan torni

 

Korkein torni

 

Sisäpiha

 

Laajakulmakuva portista

 

Portti sisäpihalta

 

Laajakulmakuva sisäpihasta

 

Näköalasilta Marienbrücke

 

Alueen toinen linna Hohenschwangau

 

 


Strasbourg - Ranska

Seuraavaksi suunnattiin taas Ranskan puolelle Strasbourgiin, jossa sijaitsee useita Euroopan Unioniin liittyviä rakennuksia.

 

Euroopan parlamenttirakennus

 

Euroopan parlamenttirakennus

 

 


Luxemburg - Luxemburg

Luxemburg oli matkan viimeinen "pikkuvaltio", joka ei edellisiin verrattuna tosin enää ole mikään pieni maa.

 

Rinteen reunalta alaspäin

 

Grand Ducal palatsi

 

Kävelykeskustaa

 


Bryssel - Belgia

Varsinaisesta EU-pääkaupungista löytyy myös muita nähtävyyksiä. Keskustan ulkopuolelta löytyy vanha maailmannäyttelyalue, jossa sijaitsee mm. Atomium. Se yllätti suurella koollaan, vaikka aivan pieni sen en olettanut olevankaan. Keskustasta puolestaan löytyy tunnettu pieni Manneken Piss -patsas, jonka koon tiesi etukäteen, joten se ei tullut yllätyksenä.

 

Atomium

 

Brysselin keskustan aukiolla

 

Brysselin keskustan aukiolla

 

Manneken Pis

 

Manneken Pis

 

Manneken Pis

 


Amsterdam - Hollanti

Kameran muistikortin sekoamisen vuoksi Amsterdamin (ja Brysselistä aamulla otetut) kuvat katosivat.

 


Kööpenhamina - Tanska

Kööpenhaminassa käytiin katsomassa merenneitopatsasta sekä tietysti Tivolissa, joka ei ole pelkkä huvipuisto. Vaikka alue oli yllättävän pieni, sinne mahtui yli 30 erilaista ravintolaa.

 

Tivoli

 

Tivoli

 

Tivoli

 

Pieni merenneito

 

 

 


Tukholma - Ruotsi

Loppuun muutama kuva Tukholmasta, matkan ainoa kohde joka oli jo aikaisemmin tullut nähtyä.

 

Sergelin tori

 

Skeppsholmenin saari

 

Kuninkaanlinna

 


Muutama autoiluaiheinen kommentti

Monesti kuulee puhuttavan Suomen surkeista teistä, joten millaisia ne hienot Eurooppalaiset tiet sitten olivat? Eivät ehkä sittenkään aivan odotus mukaisia. Tiet ovat kyllä tasaisia, eikä uria juuri esiinny, mutta itse tien pinta oli monin paikoin yllättävän huono. Eikä teitä ilman autoja; niitä oli paikoin aina ruuhkiksi asti, vaikka varsinainen Euroopan lomakausi ei vielä ollut alkanutkaan. Pienemmillä, mutkaisilla ja jyrkillä tieosuuksilla ei muuta liikennettä yleensä juuri ollut. (Varaus kommentteihin tietysti kuljetun reitin suhteen.)

Tunneleita tuli ajettua runsaasti ja tunnelit Alpeilla ovat suomalaisittain aina pitkiä. Pisin tunneli oli noin 14km pitkä Langen - St. Anton Itävallassa. Toisaalta tieosuuksia, joissa olisi ollut tunneli tunnelin perään, ei niitäkään kovin paljoa ollut. Useimmat pitkät tunnelit ovat maksullisia ja maksut ovat kohtalaisen korkeat, toisaalta halutessaan useat tunnelit pystyisi ainakin kesäaikaan kiertämään.

Vesistöjä ylittäviä siltoja oli oikeastaan aika vähän, tosin yksi sellainen, Juutinrauman silta Tanskan ja Ruotsin välissä, valittiin tietoisesti reitille. Moottoriteillä vuoristoisilla alueilla oli kuitenkin runsaasti siltoja joilla laaksopaikat ylitettiin.

Pysäköinti ei kaikissa paikoissa ollut kovin helppoa, ongelmia tuotti lähinnä vapaan paikan löytäminen. Erikoisuus suomalaisittain oli Italiassa (Venetsia ja Firenze) pysäköintitalot,  joissa "hoitajat" tarvittaessa siirtää autoja niin, että pysäköiminen on mahdollista useampi auto peräkkäin ilman välejä, joten avaimet on jätettävä autoon.

Polttoaineen hinnoissa oli suuriakin eroja eri maiden välillä, joten monin paikoin toisella puolella rajaa ei huoltoasemia ollut juuri lainkaan ja toisella niitä oli sitten useampiakin. Matka perusteella Suomen hintataso ei kuitenkaan tunnu mitenkään hirveän korkealta, hintataso oli lähellä Suomen  tasoa esim. Saksassa ja Italiassa, selvästi halvempaa oli Luxemburgissa ja selvästi kalliimpaa Hollannissa.

 

Pieniä tunneleita
  

 

Moottoritietunneleita
 sillan yli suoraan vuoren sisään

 

Mont Blancin tunnelin suuaukko
tunnelin pituus 11611m

 

Serpentiinitie Monte Carlo rallin maisemissa

 

Viinitarhoja vuoristotien varrella

 

Pysäköintiä italialaisittain

 

Afsluitdijkin 32 km pitkä pato Hollannissa
  

 

Juutinrauman 8 km pitkä silta
  

 

Bensa Luxemburgissa on paljon
  naapurimaata edullisempaa

 


Yhteenveto

Toteutuneen reitin pituus oli noin 7900 km, mikä on lähes 15 % alkuperäistä ja vajaa 10 % toteutuneen reitin mukaiseksi tarkennettua "suunnitelmaa" enemmän. Pääosin ero tuli kiertelyistä tai paikkojen etsimisestä kaupungeissa. Reitiltä harhautumisesta ei suuria ongelmia tällä matkalla syntynyt. Käytettävissä oli GPS-navigointi, joten tarvittaessa sijainnin pystyi tarkistamaan tai seuraamaan sijaintia jos tiedossa oli etukäteen tarkka paikka minne mennä. Yleisesti ottaen kaupunkeihin on helppo ajaa opasteiden mukaan sisään, mutta paljon vaikeampi löytää ulos haluamaansa suuntaan. Omalla autolla liikuttaessa pääsee halutessaan helposti jonkun tietyn kohteen luo, siis ainakin teoriassa, aina perille löytäminen ei aivan vieraassa paikassa nimittäin käy ihan helposti tai kun paikka löytyy ei löydy pysäköintipaikkaa.

Suunniteltu aikataulu ei yleisesti ottaen tietysti antanut mahdollisuutta tutustua mihinkään tarkasti, mutta kuitenkin varsin hyvän yleiskuvan kohteesta kerkeää saamaan jo kolmen - neljän tunnin aikana, mikä muutenkin oli aika tyypillinen pysähtymisen kesto jossakin kohteessa jos kyseessä ei ollut päivän päättävä kohde.

 

Päivä Kohteet Km
12.7 Ma Kouvola > Espoo > Hanko 292
13.7 Ti Rostock > Berliini 219
14.7 Ke Berliini > Praha 387
15.7 To Praha > Wien > Palfau 512
16.7 Pe Palfau > Kotkanpesä > Krimler > Lienz 444
17.7 La Lienz > Venetsia > Mestre 244
18.7 Su Mestre > Rimini 201
19.7 Ma Rimini > San Marino > Firenze 229
20.7 Ti Firenze > Pisa > Garda-järvi 402
21.7 Ke Garda-järvi > Milano 257
22.7 To Milano > Savona 244
23.7 Pe Savona > Monaco > Nizza 240
24.7 La Nizza > Aosta 357
25.7 Su Aosta > Mont Blanc > Leysin > Lausanne > Zürich 461
26.7 Ma Zürich > Baar > Liechtenstein > Innsbruck > Garmisch... > Horn 443
27.7 Ti Horn > Neuschwanstein > Strasbourg 389
28.7 Ke Strasbourg > Luxemburg > Bryssel 463
29.7 To Bryssel > Amsterdam > Hampuri 743
30.7 Pe Hampuri > Kööpenhamina 359
31.7 La Kööpenhamina > Tukholma 692
1.8 Su Turku > Espoo > Kouvola 320
Yhteensä "Ajoaika" 133h 57min 7898 km
Keskiarvo Keskinopeus 59 km/h   Keskikulutus ~8,6 l/100km 376 km

 

 

Kustannukset per henkilö
Yöpymiset ~ 430
Bensa ~ 390
Tiemaksut ~ 90
Pysäköinti ~ 70
Pääsymaksut ~ 130

 

Matka vastasi oikeastaan aika hyvin odotuksia. Hyvin monet kohteiden nähtävyydet eivät näyttäytyneet aivan kuten mainoskuvissa. Tuntui kuin useimmat nähtävyydet olisivat olleet juuri nyt korjauksen alla, joten ne olivat ainakin jostain kohdasta rakennustelineiden peittämät. Sopivan majoituspaikan hankkiminen onnistui kahta paikkaa lukuun ottamatta ensimmäisestä paikasta josta kysyttiin, lisäksi majoituksen suhteen pysyttiin hyvin budjetissa. Kuvat majoituspaikoista: ulkoa ja sisältä. Matkan aikana sää vaihteli Itävallan illan sateista Italian yli 35 asteen helteisiin.

Entä lähtisinkö uudelleen samanlaiselle matkalle? En varmastikaan ensi kesänä, mutta joskus tulevaisuudessa mahdollisesti kyllä, jäihän vielä näkemättä esim. Espanja kokonaan ja Ranskastakin nähtiin vain muutama kulma.

Jos olet itse ajatellut automatkaa Eurooppaan, niin ei muuta kuin suunnitelmia tekemään.