Atlantin ylitys ja Välimeren risteily - Celebrity Solstice
Johdanto Aikaisempien risteilymatkojen tapaan, tällä sivulla on matkakuvia sekä vähän tekstiä risteilymatkasta tällä kertaa Atlantin ylitse ja läntisellä Välimerellä keväällä 2009. Aikaisemmat risteilyjä koskevilla sivuilla erityisesti kuvat ovat ainakin kiinnostaneet netin käyttäjiä, joten taas on uutta katsottavaa. Tämä sivu voi myös antaa muille aiheesta kiinnostuneelle tietoa siitä mitä risteilyt oikeilla risteilylaivoilla voivat pitää sisällään. Tämän lyhyet tekstit kohteista sisältävän sivun lisäksi on katseltavissa laajempi kuvagalleria. Kuvia klikkaamalla saat näkyviin keskikoisen version kuvista ja suurennuslasista kuvan alapuolelta vielä suuremman. Risteilyohjelma Matkaa valitessa tällä kertaa mielessä oli monta hyvinkin erilaista vaihtoehtoa. Lopulta valituksi tuli ehkä viimeiseksi löytynyt ja se kaikkein erikoisin vaihtoehto, jossa toisaalta yhdistyi kaikkein ensimmäiseksi mielessä olleen matkan kohteita. Ensin Atlantin ylittäminen laivalla lähtöpaikkana Fort Lauderdale ja matkan jatkuessa läntisellä Välimerellä loppupaikkana Rooma. Matkan kohteisiin sisältyi myös Barcelona, joten kiinnostavimmat läntisen Välimeren risteilykohteet olivat mukana valitussa risteilyssä. Muita tämän matkaan valitaan liittyviä asioita olivat edullinen hinta ja erityisesti lisähinta yhdelle hengelle. Koska matka oli kestoltaan pitkä, oli tämän matkan risteilyn hinta per päivä edullisin mitä olen risteilymatkoja tehnyt. Plussaa oli myös lähes uusi laiva. Miinuspuolena yksisuuntainen lento Fort Lauderdaleen tiettynä päivänä oli suhteellisen kallis. Risteilymatkan ostin tällä kerralla saksalaisesta nettimatkatoimistosta.
Lentojen Tukholman ja New Yorkin kautta Fort Lauderdaleen, jälkeen tein siellä illalla pienen kierroksen keskustassa mm. Las Olas bulevardilla ja hotellin (Riverside) lähistöllä. Seuraavana päivänä ennen laivalle menoa tein lyhyen retken Yhdysvaltojen Venetsiaksi kutsutuilla Fort Lauderdalen kanavavilla vanhan siipirataslaivan tyylisellä aluksella. Kanavaristeilyllä näki kaupungin parhaana nähtävyytenä mainitut kanavat ja niiden varrella lukuisat luksusasunnot ja veneet sekä risteilyaluksia satamassa. Maailman vilkkaimmassa risteilysatamassa oli kyseisenä päivänä seitsemän risteilylaivaa. Satamasta lähdettäessä korkealta laivasta oli hienot näkemät kaupunkiin. Kanavaristeily
Laiva ulkoa Ulkokannet Ulkokansilla oli tällä matkalla etenkin alkumatkasta aika hiljaista. Myöskään laivan erikoisuus, aito ruohokenttä ei nyt oikein vakuuttanut. Uskoisin kuitenkin, että kuumassa ilmastossa auringon alla kuten Karibialla asia olisi tosin ja muutenkin laivan ulkokannet esim. useine varjostavine rakenteineen saattaa paremmin erottua edukseen. Solarium Sisäuimala-allas solarium sen sijaan oli erityisen suosittu paikka, koska ulkona oli etenkin Atlantilla turhan tuulista ja siten kylmä olla. Laiva sisältä Grand Épernay ja muita ravintoloita Ruokailujen suhteen painotus useista erikoisravintoloista huolimatta oli selvästi kaksikerroksisessa Grand Épernay ruokasalissa. Buffet ravintolan tarjonta illallisaikaan oli varsin vaatimaton lounasaikaan verrattuna. Pääravintola oli varsin ahtaan oloinen verrattuna Ocenview Cafeen, jossa tuntui lähes aina olleen hyvin tilaa myös aamiaisaikaan. Muita sisätiloja Laivan sisätilat olivat yleisilmeeltään hyvin hillityt ja avarat. Suurista aulatiloista etenkin etuosan aulassa oli aika usein jotain pientä ohjelmaa. Eräs ero mihin kiinnitin huomiota aikaisempiin matkoihin verrattuna oli laivan kasino, joka oli usein täynnä pelaajia, myös osa laivan baareista näytti usein olevan täynnä ihmisiä. Hytti ( 8292 Cat 10 ) Hyttinä matkan ajan oli normaali kahden hengen sisähytti keskellä laivaa. Aikaisempiin ja etenkin edellisen matkan hyttiin verrattuna tämä oli selvästi suurempi. Hytin WC ja suihkutila oli suhteessa vielä enemmin aikaisempien matkojen vastaavia parempi. Tämän laivan hyttien mainostetaan olevan aiempaa suurempia ja parempia ja ainakin tässä kohtaa väitteelle tuntui olevan katetta.
Ponta Delgada - Azorit (Portugali) Viiden päivän merellä risteilyn jälkeen ensimmäinen kohde jossa laiva pysähtyi, oli Ponta Delgada kaupunki Sao Miguelin saarella Azoreilla. Azorit on yhdeksän tuliperäisen saaren ryhmä Atlantilla, noin 5000km päässä lähtöpaikasta ja 1500km päässä Portugalista. Retkenä Azoreilla oli Furnasin laakso. Retken aluksi mentiin saaren pohjoisrannikon vanhimpaan ja suurimpaan kaupunkiin Ribeira Grandeen. Tämän jälkeen Pico do Ferron näköalapaikalle, josta oli näköala Furnasin laaksoon, kraatterijärvelle ja ympäröivään maaseutuun. Näköalapaikan jälkeen alas Furnasin laaksoon, jossa käytiin Terra Nostran kasvitieteellisessä puutarhassa ja kuumilla lähteillä. Retken jälkeen oli vielä hetki aikaa katsella Ponta Delgadan keskustaa ja uutta satamaa. Retken muita kohteita Furnas - Terra Nostran puisto ja kuumia lähteitä
Azoreiden jälkeen oli vielä yksi päivä merellä kunnes Atlantti oli ylitetty ja saavuttiin manner Eurooppaan. Matkan toinen vierailukohde oli Lissabon Portugalissa. Saapuminen Lissaboniin Tagus joen suulle, alittaen suuren riippusillan, jonka sanotaan olevan "kopio" Golden Gate sillasta, ja hinaajien tehdessä temppujaan laivan sivuilla oli erityisen hieno. Retkenä Lissabonissa oli kaupunkikierros. Kierros alkoi pysähdyksellä näköalapaikalla Eduardo VII puistoon, josta näköala monien kukkuloiden kaupunkiin. Kierros jatkui Alfamaan, kaupungin vanhimpaan osaan, jossa mm. "pakollinen" käynti katedraalissa ja pieni kävelykierros rantaan. Tämän jälkeen Belémin kaupunginosaan, jossa nähtävyyksinä olivat mm. 1600-luvun Hieronymuksen luostari, jonka tosin näki vain ulkopuolelta sen ollessa suljettu vapaapäivän takia. Muita alueen nähtävyyksiä ovat Tagus joen rannassa Belémin torni ja löytöretkiin liittyvä muistomerkki. Satamaan saapumien ja lähtö Kaupunkiretken nähtävyyksiä
Kolmas vierailukohde Cadiz oli vielä Atlantin puolella ennen Välimerelle siirtymistä. Täällä olisi ollut mahdollisuus tehdä retki sisämaahan tunnetumpaan kohteeseen Sevillaan. Valitsin kuitenkin "Valkoisten kylien" retken, jossa käytiin Vejer de la Fronterassa ja Conil de la Fronterassa sekä pysähdyttiin mm. näköalapaikalla Trafalgarin niemelle. Retkeltä palattua jäi vielä omaa aikaa tehdä kävelykierros Cadizin vanhassa keskustassa. Cadizista lähdön jälkeen pystyi seuraavan yönä katsemaan Gibraltarin valoja. Vejer de la Frontera Retken muita kohteita Cadiz
Neljäs vierailukohde ja ensimmäinen Välimeren puolella oli Malaga Espanjassa. Alkuun ei oikein ollut selvillä, mikä idea tässä suomalaisille ensimmäiseksi mieleen tulevassa rantakaupungissa oikein on. Retkikohteissa oli kuitenkin tarjolla Alhambra, joka monessa paikassa mainittiin Etelä-Espanjan merkittävämmäksi nähtävyydeksi ja jota minulle suositeltiin, jos siellä mahdollisuus olisi käydä, joten valitsin retken sinne. Retki Alhamraan joka sijaitsee sisämaassa, oli koko päivän retki, parin tunnin bussimatkan päässä Andalusian maaseudun halki, kaukana Sierra Nevadan vuoristossa, Granadan vanhan kaupungin vieressä. Alhambra koostuu oikeastaan kahdesta eri kohteesta. Kierros alueella alkoi Generalifen puutarhasta ja palatsista 1300-luvulta, jonka yksityiskohtiin kuuluvat Sulttaanin piha (Patio de la Sultana) ja Vesiallaspihasta (Patio de la Acequia), joita pidetään parhaiten säilyneenä näytteenä Espanjan muslimien keskiaikaisesta puutarha-arkkitehtuurista. Kierros jatkui varsinaiseen Alhambraan, joka tarkoittaa punaista linnaa. Alhabran palatsin rakennus on aloitettu 800-luvulla. Hyvin säilynyttä palatsia pidetään Espanjan merkittävimpänä maurilaisen (islamilaisen, arabialaisen) arkkitehtuurin ja taiteen esimerkkinä. Palatsin tunnetuimpiin yksityiskohtiin kuuluu mm. Leijonapiha (Patio de los Leones) ja Abenserragien sali (Sala de Abencerrajes). Leijonapihalla tosin ei ollut leijonia tämän matkan aikana. Alueen vesialtaat heijastuksineen olivat erityisen hienoja. Generalife Alhambra
Matkan viimeisen meripäivän jälkeen viides vierailukohde oli Barcelona, jolta etukäteen risteilyn vierailukohteista odotin kaiken eniten. Retkenä Barcelonassa oli myös kaupunkikierros. Barcelonassa aamulla sää ei kuitenkaan ollut suosiollinen ja retken alkuosan aikana satoi vettä. Sää kuitenkin kirkastui toisaalta aika nopeasti ennen puoltapäivää. Retken ensimmäinen kohde oli Santa María del Mar katedraali, joka nähtiin ulko- ja sisäpuolelta. Seuraavaksi bussi kulki muutamien kuulujen Gaudin suunnittelemien rakennusten ohi. Tämän jälkeen saavuttiin Barcelonan ykkösnähtävyydelle, uskomattoman yksityiskohtaiselle Sagrada Familia kirkolle. Tätä Antoni Gaudín suunnittelemaa kirkkoa on rakennettu jo melkein 130 vuotta, eikä valmista taida tulla vielä kymmeniin vuosiin. Retki jatkui bussilla mm. olympiapuiston läpi näköalapaikalle, josta hienot näköalat kaupungin keskustaan ja satamaan. Retkeltä ei voinut jäädä keskustaan, mutta oikeastaan heti laivalle päästyä menin takaisin keskustaan. Kävelykatu La Ramblas oli aivan täynnä ihmisiä ja erilaista ohjelmaa, kyseinen päivä nimittäin oli yleinen vapaapäivä myös Espanjassa. Kävellen kävin myös katsomassa uudelleen jo aiemmin huonosti bussin ikkunasta näkyneet Gaudin Casa Batlló ja Casa Milà rakennukset. Sagrada Família Kaupunkikierroksen muita nähtävyyksiä Keskustan muita nähtävyyksiä
Kuudes vierailukohde oli Marseille Ranskassa tai kuten laivan ohjelmassa oli ilmoitettu Provance, mikä ei ole mikään yksittäinen kohde vaan tarkoittaa jotain laajempaa aluetta lähinnä historiassa tai jotain ruoanlaittoon liittyvää. Tämä ehkä tavallaan kuvaakin sitä tunnetta, että mitä nähtävää Marseillessa oikein on, etenkin hienon Barcelonan jälkeen. Tarjolla olleet retketkin tuntuivat olevan kaikki jonnekin kauemmas, mutta silti oikein mitään erikoista tai etukäteen tuntemaani ei tuntunut olevan tarjolla. Valitsin retken muutaman kymmenen kilometrin päähän Cassisiin, joka on lähinnä vain pieni kylä ja kalastussatama. Cassis on tunnettu kahdesta eri luonnon nähtävyydestä, itäpuolella eräs Euroopan korkeimmista rantakallioista Cap Canaille ja länsipuolella Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluva Calanques, Välimerellinen versio vuonoista. Cap Canaillen näköalapaikalla käynti sisältyi retkeen. Vuonojen näkeminen ei kuitenkaan onnistunut, vaikka omaa aikaa kaupungissa olisi ollut teoriassa tarpeeksi, ei se sopinut lyhimpienkään venematkojen aikatauluihin vuonoille. Retken jälkeen oli mahdollisuus jäädä pois kyydistä Marseillen satamassa, tästä mahdollisuudesta ei ollut etukäteen tietoa, joten suunnitelmia sen varalle ei ollut. Kaupungin merkittävämmäksi nähtävyydeksi mainitussa satamassa ja sen ympäristössä tuli jonkun aikaa käveltyä, mutta eihän sieltä oikein mitään erityistä tosiaan löytänyt. Jälkikäteen kohteisiin tutustumalla varsin kaukana keskustasta ollut kohde Notre Dame de la Grande ja erityisesti näköalat sieltä olisivat olleet tutustumisen arvoiset. Cassis
Marseille
Livorno (Cinque Terre) - Italia Seitsemäs vierailukohde ja ensimmäinen kohde Italiassa oli Livorno, joka sekin on oikeastaan vain pieni satamakaupunki, mutta silti merkittävä risteilyalusten satama. Livornossa itsessään ei ole ilmeisesti juuri mitään nähtävää, siksi usein risteilyohjelmissa lukeekin kohteena Firenze. Toinen tunnettu paikka Livornon lähellä on Pisa. Firenze ja Pisa olivat kuitenkin tulleet nähtyä jo vuonna 2005 kun tehtiin automatka eurooppaan. Muihin kohteisiin retkiä oli oikeastaan tarjolla hyvin vähän. Näistä muutamista vaihtoehdoista tuli valittua Cinque Terre, viiden kalastajakylän ryhmä ja luonnonpuisto Välimeren rannalla. Alueelle tyypillistä ovat jyrkkiin vuorenrinteisiin pengerretyt viljelykset ja toisaalta hyvin säilynyt Välimeren alkuperäinen kasvillisuus. Kaikkiin alueen kyliin ei oikeastaan edes pääse autolla, vaan kulkuvälineinä käytetään veneitä ja yllättäen myös junaa. Retken ensimmäinen kylä oli Manarola, josta käveltiin rakastavaisten polkua (Via dell'Amore) pitkin Riomaggioreen. Täältä matka jatkui veneellä Vernazzaan. Siellä oli vähän vapaata aikaa, kunnes matka jatkui vielä lyhyen matkan veneellä Monterossoon, jossa enemmän vapaata aikaa. Viides kylistä on Corniglia jossa retkellä ei vierailtu, mutta se näkyi ensimmäisen venematkan aikana korkealla rantakallion päällä. Cinque Terre
Risteilyn kahdeksas kohde ja paikka minne risteily päättyi oli Civitaveccia. Livornon tapaan Civitaveccia on pieni satamakaupunki, jota voidaan kutsua myös Rooman satamaksi. Laivasta poistuttaessa satamasta satuin saamaan taksin vieläpä edulliseen hintaan, joka juuri oli tuonut seuraavan risteilyn matkustajia. Taksilla pääsi nopeasti ja helposti Roomaan ja suoraan hotellille, näin säästyi paljon aikaa ja olin Roomassa paljon odotettua aikaisemmin. Risteilyn jälkeen matka jatkui siis kaupunkilomana Roomassa vielä kaksi päivää. Ensimmäinen kohde Roomassa oli Vatikaani, oma pikkuvaltio kaupungin keskellä. Koska aikaa oli reilusta, ensin käynti Vatikaanin museossa, jonka yhteydessä nähtävyytenä mm. Sikstuksen kappelin kattofreskot. Myöskään museon kuuluisia sisäänpääsy jonoakaan ei tarvinnut kokea, tähän suurin syy oli luultavasti viikonpäivä joka oli maanantai. Museossa käynnin jälkeen kiipesin Pietarin kirkon kupoliin, jonne kiipeäminen oli vaivan arvoista. Kupolista oli upeat näköalat Pietarinaukiolle ja kauemmas Roomaan. Kierroksen lopuksi kävin katselemassa kirkon sisäpuolta myös lattiatasolla. Seuraavana päivänä kävin Rooman ykkösnähtävyydellä historiallisella Colosseumilla. Muut Rooman pienemmistä tunnetuista nähtävyyksistä ovat oikeastaan aika lähellä toisiaan ja nämä pystyy helposti kiertämään kävellen muutamassa tunnissa ja oikeastaan useammassa näistä paikoista tuli käytyä tai ohi käveltyä useammankin kerran. Hotellin (Genio) Roomasta olin valinnut pitkälti sijainnin perusteella ja tällä oli tietysti osuutta siihen, että joka paikkaan pääsi helposti kävelemällä. Vatikaani ja Pietarinkirkko
Colosseum Rooman muita nähtävyyksiä
Yhteenveto Muutama ajatus ja vinkki matkasta lopuksi. Atlantin ylittävällä tai muulla pidemmällä matkalla on mahdollista saada hyvinkin edullinen hinta risteilylle per päivä. Suunnilleen samalla hinnalla nyt sai yli kahden viikon matkan, kuin toiseen ajankohtaan olisi saanut vain viikon. Aikaisemminkin meripäivinä, joita tällä matkalla oli siis erityisen paljon, oli kyllä kokemusta tuulesta merellä ja kun laiva liikkuu koko ajan lähes 50km/h ja siihen vielä mahdollisesti lisäksi tuuli, niin kannella on kylmä. Muuten tuulesta tai laivan keinumisesta merellä ei aiheutunut ongelmia, toisaalta matkalle ei myöskään sattunut oikeasti huonoja kelejä. Neljäs ja viides meripäivä olivat ehkä vähän "turhan" tuntuisia tai ainakin sellaisen olisi mielellään vaihtanut vapaaseen päivään matkan lopussa. Jo ennen lähtöä oli jo ajatus siitä, että todennäköisesti Atlantin ylitys toiseen suuntaan eli länteen päin olisi ehkä järkevämpi, jos Atlantin ylityksen valitsee risteilyksi. Silloin retkiohjelma olisi ensin ja sen jälkeen ei tarvitsisi tehdä moneen päivään mitään. Syksyllä myös ilmat ja vedet saattavat olla lämpimämmät kuin nyt keväällä olivat, mutta toisaalta luonto on keväällä vihreä näillä leveysasteilla. Matkan kohteissa lähtöpaikassa Fort Lauderdalessa ohjelmaa oli vähän, koska Miami oli nähty jo aikaisemmin ensimmäisen risteilymatkan yhteydessä ja Orlandon Floridassa säästin tietoisesti vielä mahdollista joskus tulevaa matkaa varten. Risteilyn vierailukohteista paras kohde oli Barcelona ja jos retken kohteista menisin jonnekin uudelleen, olisi se kohde myös Barcelona, siellä jäi jotain vielä näkemättä. Paras retki oli ensimmäinen kohde Azoreilla. Eräs yhteinen huono puoli näillä läntisen Välimeren kohteilla oli, useimmissa kohteissa satama oli kaukana kaupungin keskustasta. Risteilyn jälkeen matka jatkui vielä kaupunkilomana Roomassa. Rooman tärkeimmät nähtävyydet kerkesi hyvin nähdä parissa päivässä, kun oli tuuria tai ehkä enemmänkin ajankohta oli sellainen, että pitkiä jonotusaikoja nähtävyyksiin ei ollut. Paluumatkalla Roomasta sattui minulle ensimmäisen kerran suurempia ongelmia lentojen kanssa. Ensimmäinen lento olisi ollut niin paljon myöhässä, etten olisi ehtinyt vaihtaa seuraavalle lennolle. Lennot sai kyllä vaihdettua toisiin aika helposti, mutta matkatavarat lähtivät alkuperäiselle reitille. Tavarat tulivat kyllä perille, tosin pari päivää myöhemmin. Paluumatkalla tästä ei isoa haittaa ollut, mutta jo vastaava oli käynyt menomatkalla... Kannattaa siis varata riittävästi aikaa lentojen väliin. Neljällä risteilymatkalla olen nyt nähnyt kaikki yleisimmät risteilyalueet; läntinen, itäinen ja eteläinen Karibia sekä läntinen ja itäinen Välimeri. Risteilymatkoja tehdään kuitenkin satoihin eri kohteisiin ja jokseenkin kaikille merillä maailmassa, joten valinnanvaraa vielä riittää. Toisaalta koskaan en ole vielä valinnut risteilyä suurimpana valintaperusteena jokin tietty laiva, esim. Oasis of the Seas kiinnostaisi. Saa nähdä kumpi jatkossa kiinnostaa enemmän, uudet suuremmat laivat, jolloin todennäköisesti alkaa tulla samoja kohteita, jossa on jo aikaisemminkin käynyt vai valitseeko erikoisempia reittejä, joka tarkoittaa todennäköisesti pienempiä ja ehkä myös vanhempia laivoja.
|